Dilemma: Mag mijn collega informatie uit ‘onderonsjes’ doorbrieven?
‘Mijn collega klikt mijn uitspraken over het werk door aan leidinggevenden. Dat zit me enorm dwars. Deze collega vertelt namelijk informatie die ik hem informeel of tijdens persoonlijke overlegjes geef, gelijk door aan de directie. Met mijn naam erbij. Ook stuurde hij pas een persoonlijk mailtje van mij door naar een hoop collega’s.
Mijn collega’s zijn woest. Geen wonder. In het mailtje stond dat een project voor mij niet te doen was vanwege een slordig plan van aanpak. Daarover zou ik echt wel in gesprek zijn aangegaan met mijn collega’s, maar dan wel op een goed gekozen tijdstip, met vriendelijkere woorden en met duidelijke argumenten.
De collega die mijn mailtjes zomaar doorstuurt, ziet het als zijn plicht om informatie die hem ter ore komt, door te geven aan betrokkenen. Juist via deze ‘duidelijke en eerlijke methode’ kom je als bedrijf verder, zegt hij. Ik vind dat hij in zo’n geval eerst even met mijn moet overleggen. Zeker als hij anderen vertelt dat die informatie van mij komt.
We komen er niet uit. Mijn collega wil graag altijd zelf bepalen wat hij doet met informatie die over werk gaat. Wat nu?'