Ik schaam mij voor het loonbeslag dat op mijn salaris is gelegd

Dilemma: Ik schaam mij voor het loonbeslag dat op mijn salaris is gelegd

Een postorderbedrijf heeft vorige maand loonbeslag gelegd. Ik wist eerst niet eens wat het was, maar elke maand wordt er via mijn werkgever een bedrag van mijn salaris ingehouden en afgedragen aan het bedrijf waar ik een schuld heb. Ik ben eigenlijk best blij dat mijn geldproblemen aan het licht zijn gekomen en ik hulp heb gekregen om er wat aan te doen. Ik lag er behoorlijk wakker van.

De ellende begon toen ik vorig jaar op mezelf ging wonen. Ik bouwde in korte tijd een paar duizend euro schuld op bij een postorderbedrijf. Vervolgens had ik een paar financiële tegenvallers. Ik vulde het ene gat met het andere en kon niet goed maat houden met mijn uitgaven.

Mijn probleem is dat ik me nu enorm schaam. Met mijn ouders heb ik het uitgepraat en ze helpen me met een andere schuld. Maar mijn collega’s weten er ook van, via een vriendin. Gesprekken vallen stil als ik erbij kom en er worden indirecte grapjes gemaakt. Ik ben bijna ziek van schaamte.

Advies:

Het is jammer dat er nog steeds een taboe rust op financiële problemen. Terwijl er jaarlijks honderdduizenden loonbeslagen worden gelegd. En heel naar maar waar: sinds de coronacrisis in ons land huishoudt, nemen de geldzorgen flink toe. Lees het verhaal daarover op de pagina’s 7 tot en met 10. Daarin komen werknemers aan het woord die vertellen over hun geldsores. Met hun naam en foto erbij, omdat ze iets willen doen aan het taboe.

Voor jou zit er eigenlijk niets anders op dan je rug te rechten en de schaamte van je af te schudden. Je bent op de goede weg, je verdient een compliment. Vragen collega’s iets over je situatie, dan kijk je ze aan en vertel je wat je erover wilt vertellen. Dit is wat het is.

Vertrouwenspersoon

Het kan voor een werknemer lastig zijn om bij de leidinggevende melding te maken over ongewenste omgangsvormen op het werk. Een vertrouwenspersoon verlaagt de drempel om te praten. Je kunt als werknemer, zonder je werkgever in te lichten, de vertrouwenspersoon inschakelen. Samen bekijk je het probleem en bepaal je mogelijke vervolgstappen. Naast een luisterend oor, biedt hij ondersteuning bij het bespreekbaar maken van het probleem binnen de organisatie.

Lees meer