Wat doe ik met mijn (niet) thuiswerkende collega’s die het er van nemen?

Dilemma: Wat doe ik met mijn (niet) thuiswerkende collega’s die het er van nemen?

Ik erger me suf aan collega’s die het ervan nemen als ze thuiswerken. We werken allemaal op de administratieafdeling van een groot bedrijf. Niet alles is even dringend, maar neem van mij aan: er is werk zat. Daar denken een paar collega’s anders over. Een collega die in de buurt woont, zag ik tijdens mijn dagelijkse rondje op het middaguur zijn heg knippen. Een andere collega, weet ik, is ’s ochtends om tien uur druk met het afkrabben van zijn zeilboot. Weer een ander is middagen achter elkaar druk geweest met orde bewaren aan de keukentafel bij zijn thuislerende kinderen. Al die andere bezigheden frustreren me enorm. Hoe krijg ik mijn collega’s aan het werk?

Advies:

Het is niet jouw taak om je collega’s aan het werk te zetten. Dat is het werk van je leidinggevende. Het is zijn verantwoordelijkheid. Bespreek je frustraties met hem. Vooral als je eigen werk eronder lijdt. Vindt hij het nodig, dan gaat hij erover in gesprek met je collega’s. Een-op-een of in een vergadering. Een rondje wat-heb-je-gedaan-en-wat-ga-je-komende-week-doen kan in zo’n digitaal groepsoverleg voor iedereen verhelderend zijn. Ook voor jou. Misschien doen je collega’s in de avonduren meer dan jij denkt.

Hoe ga je om met corona op werk?

De coronacrisis heeft nog steeds invloed op ons werk. Banen zijn verdwenen, er zijn nieuwe banen bijgekomen en thuiswerken is steeds meer de norm. Hoe ga je hiermee om?

Lees meer over corona en werk