De chauffeur: een belangrijk persoon of paria?

Voorkom besmetting met het corona-virus. Veel chauffeurs ervaren de maatregelen van bedrijven en overheid als niet passend. Je maakt deel uit van de vitale sector maar mag een bedrijfspand niet in en je mag ook niet naar de wc. Eten regel je zelf maar. Wat zijn jouw ervaringen? Vul de enquête in.

Wat een rare wereld.
De transportsector wordt een vitale sector genoemd. Van alles wordt uit de kast gehaald om te zorgen dat er voldoende levensmiddelen in de winkels liggen. Er wordt flink gehamsterd terwijl dat helemaal niet nodig is. Tegelijk zijn cafés en andere horecazaken gesloten. Van de ene op de andere dag kun je niets meer naar de horecazaken brengen. Veel mensen zijn bang voor hun baan/bedrijf. Een noodfonds moet voorkomen dat werknemers hun baan kwijtraken en bedrijven failliet gaan.

Hulde aan alle harde werkers.
Veel lof is er voor de werknemers in de zorg er wordt zelfs voor geklapt. Dat is natuurlijk terecht, maar ook in andere tijden deden deze mensen dit werk al. Toen was er minder waardering en zijn er veel naar een andere sector vertrokken.
Maar ook in de transportsector wordt er hard gewerkt. Veel werknemers maken extra uren om alle goederen op de juist plaats te krijgen. Het is heel druk in veel distributiecentra. Internetaankopen nemen toe. Dat betekent wel dat veel werknemers de pakketten moeten sorteren en naar de consument brengen.

Overdreven maatregelen door bedrijven.
We zien dat veel bedrijven allerlei maatregelen nemen om besmetting te voorkomen. Dat is goed, maar veel bedrijven nemen overdreven maatregelen door het bedrijf te sluiten voor chauffeurs. Dan zie je mededelingen dat de kantine en de sanitaire voorzieningen niet toegankelijk zijn voor chauffeurs. Soms staat er een dixie. Maar als je die wil gebruiken merk je al snel dat dit een veel groter risico is voor je gezondheid dan het coronavirus. Vaak is die dixie smerig, geen licht, geen stromend water, geen handgel.
Ben je wat langer onderweg dan is het noodzakelijk dat je ook ergens kan eten, wat drinken kan kopen en naar de wc kan. Omdat veel horecazaken gesloten zijn is dat een stuk lastiger geworden.
Het lijkt wel of de chauffeur in de vitale sector in plaats van een held, waarvoor je zeker moet klappen, een paria is geworden die je vooral buiten de deur moet houden. Dat pikken we niet.

Het CNV wil meer voorzieningen voor chauffeurs!
Samen met de minister van Infrastructuur, TLN en VVT willen we dat er meer voorzieningen onderweg zijn voor chauffeurs.

Vul de enquête in en kom met goede en slechte voorbeelden.
Van jou horen we graag de goede, maar ook de slechte voorbeelden. Daarom vragen we je om de enquête in te vullen. De goede bedrijven krijgen een pluim en de slechte bedrijven spreken we aan op hun overdreven maatregelen.
Maak een foto van goede en slechte voorbeelden en stuur die naar ons op. Ook graag de mededelingen die een bedrijf ophangt met uiteraard de naam van het bedrijf er bij. Stuur je foto’s naar jeachterban@cnvvakmensen.nl

Deel deze nieuwsbrief vooral met je collega’s en laat hen ook de enquête invullen. Hoe meer reacties hoe beter we hiermee aan de slag kunnen gaan.

Tjitze van Rijssel,
bestuurder CNV Vervoer & Logistiek