Zes weken volledig doorbetaald partnerverlof in nieuwe cao Unilever

Het merendeel van de CNV-leden gaat akkoord met het cao-eindbod van Unilever. Een van de afspraken is dat het partnerverlof bij de geboorte van een kind* wordt verbeterd. Vanaf 1 juli kunnen partners rekenen op een volledig doorbetaald verlof van zes weken.

* Deze regeling geldt ook voor bijzondere situaties, zoals adoptie of de geboorte van een kind in een relatie tussen twee vaders of twee moeders.

Daarmee wijkt Unilever opnieuw in positieve zin af van de wettelijke regeling voor partnerverlof, waarbij het loon voor 70% wordt doorbetaald. Tot 1 juli geldt bij Unilever nog de huidige regeling van 10 dagen partnerverlof, ook volledig doorbetaald (de wettelijke regeling is 5 dagen partnerverlof, voor 70% doorbetaald).

Nieuwe cao

Nu de meeste leden het cao-bod hebben geaccepteerd, is er weer een nieuwe cao voor de ongeveer 1.500 werknemers bij Unilever. Van harte ging dat overigens niet, want een derde van de CNV-leden stemde tegen, zegt onderhandelaar Jeroen Warnaar van CNV Vakmensen. “De loonsverhoging had beter gekund, gezien de resultaten van Unilever. En we zijn ook niet blij met de manier waarop Unilever een flexregeling bij een van de vestigingen – die van Ben & Jerry’s in Hellendoorn – er nu via de cao heeft doorgedrukt. Maar uiteindelijk beslist de meerderheid.”

Loonsverhoging

De lonen gaan tijdens de looptijd (1 juli 2019 tot 1 oktober 2020) omhoog met:

• 2,6% per 1 januari 2020
  • 0,65% per 1 juli 2020

Daarnaast krijgen de werknemers een uitkering van 850 euro, ter compensatie van het gat tussen de ingangsdatum van de cao (1 juli 2019) en de eerste loonsverhoging (1 januari 2020). De eenmalige uitkering wordt zo snel mogelijk na het afsluiten van de cao uitbetaald.

Onderzoek naar persoonlijke leerrekening

CNV Vakmensen wil graag dat werknemers de mogelijkheid krijgen om via een persoonlijke leerrekening te sparen voor scholing naar eigen keuze. In de cao is daar nog geen harde afspraak over gemaakt, maar wel komt er een gezamenlijk onderzoek naar de haalbaarheid hiervan.

Verder kunnen werknemers gedurende de looptijd van de cao een loopbaanscan en een financiële scan laten uitvoeren.