Hogere lonen voor schoonmakers, ruim boven het minimumloon

Cao-akkoord voor 120.000 schoonmakers en glazenwassers

De ruim 120.000 schoonmakers en glazenwassers in Nederland hebben zicht op een nieuwe cao. De vakbonden hebben hierover een akkoord bereikt met werkgeversorganisatie Schoonmakend Nederland. ‘De lonen voor schoonmakers gaan verder omhoog en blijven daarmee ruim boven het minimumloon. Dat was onze inzet en dat is gelukt’, zegt CNV-onderhandelaar Jan Kampherbeek. ‘Andere belangrijke winstpunten zijn een betere reiskostenregeling, een zondagtoeslag voor hotelschoonmakers en een ervaringsbonus voor schoonmakers met een lang dienstverband. Al met al ligt er een goed akkoord, dat we positief aan onze leden gaan voorleggen.’

De huidige cao loopt op 30 juni af. De lonen gaan op die dag nog omhoog met 5,5%.

Lonen gaan verder omhoog

In de nieuwe, tweejarige cao (van 1 juli 2024 tot 1 juli 2026) komen daar nog de volgende loonsverhogingen bij:

• Per 1 januari 2025: +3%
  • Per 1 juli 2025: loonsverhoging in centen (+25 cent per uur voor loongroep 1, +15 cent per uur voor loongroep 2, +10 cent per uur voor loongroep 3 t/m 6)
  • Per 1 januari 2026: +3% en daarnaast ook nog een loonsverhoging in centen (+25 cent per uur voor loongroep 1, +15 cent per uur voor loongroep 2, +10 cent per uur voor loongroep 3 t/m 6)

Kampherbeek: ‘De loonsverhoging ziet er ingewikkeld uit, maar het komt er simpelweg op neer dat de lonen in de nieuwe cao met 7% tot 9% omhoog gaan. De laagste loongroepen gaan er het meest op vooruit. Daarmee blijven de lonen ruim boven het minimumloon, wat we graag willen.’

Reiskostenvergoeding wordt een stuk beter

Belangrijk doel van het CNV was om in deze cao een betere reiskostenvergoeding af te spreken. Dat is gelukt. In de huidige cao krijgen schoonmakers pas vanaf 30 kilometer enkele reis een kilometervergoeding van 23 cent. ‘Het komt er in de praktijk dus op neer dat schoonmakers moeten betalen om op hun werk te komen’, zegt Kampherbeek. ‘Dat zou natuurlijk niet moeten. Er komt nu een betere regeling, waarbij schoonmakers al vanaf 10 kilometer enkele reis een kilometervergoeding krijgen van 14 cent. Vanaf 30 kilometer enkele reis blijft dat 23 cent.'

Ervaringsbonus voor schoonmakers met een lang dienstverband

Schoonmakers die al lang in de branche werken, krijgen daarvoor een beloning. Een schoonmaker die op 1 januari 2025 ten minste 20 jaar in de schoonmaak werkt, krijgt een ervaringsbonus van 1.000 euro bruto (bij een fulltime dienstverband, parttimers naar rato).

Zondagtoeslag voor hotelschoonmakers

Het CNV pleit er al heel lang voor dat hotelschoonmakers weer een toeslag krijgen voor werken in het weekend. ‘Hotelschoonmakers krijgen nu niet de toeslagen die voor andere schoonmakers gelden’, zegt Kampherbeek. ‘Dat vinden we niet terecht. Hotelschoonmaak is zwaar werk, waar een weekendtoeslag echt op z’n plaats is. In de nieuwe cao maken we daar een eerste stap in: voor het werken op zondag de schoonmakers in loongroep 1 trede 4 straks een toeslag. Dat betreft een grote groep schoonmakers, die doorgaans al een aantal jaren in de hotelschoonmaak werken. Op 1 januari 2025 is die toeslag 25% en die loopt vervolgens op naar 50% per 1 januari 2028.’

Vaker overdag schoonmaken

Vakbonden en werkgevers willen de ‘dagschoonmaak’ verder stimuleren. Kampherbeek: ‘Veel schoonmakers zouden graag op andere tijden werken. Niet ’s avonds in stille kantoren, maar gewoon overdag, op tijden die ze ook beter kunnen combineren met hun privéleven. Werkgevers gaan zich daar meer voor inzetten.’

Gezond naar pensioen

Oudere schoonmakers die minder willen gaan werken, krijgen hiervoor de kans. Het generatiepact wordt uitgebreid, zodat schoonmakers 5 jaar voor de AOW-leeftijd tot 20% minder kunnen gaan werken, met behoud van 95% van het salaris. Mogelijk komt er ook een verlenging van de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). In dat geval gaan de cao-partijen in gesprek om dit ook in de schoonmaak te regelen.

Ledenraadpleging

Het CNV legt het cao-akkoord komende weken positief voor aan de leden.