CNV en FNV: Personeel ViskoTeepak staakt door

Vanaf nu alleen halve diensten

De werknemers van verpakkingsbedrijf ViskoTeepak in Farmsum (Groningen) draaien vanaf vrijdagmiddag 26 april 14.00 uur alleen nog maar halve diensten. De stakingen gaan door tot de directie aan de mensen een goede loonsverhoging wil betalen. Ook moeten er betere afspraken komen over afbouwen en eerder stoppen voor oudere medewerkers

Het bedrijf lag afgelopen week al twee dagen plat, nadat de fabrikant van kunstdarmen en andere voedselverpakkingen een ultimatum van de vakbonden had laten verlopen.

Directie geeft nog geen kik

Joosje de Lang, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De directie geeft nog altijd geen kik, dus de mensen staken door. Zonde, ook voor het bedrijf, want deze staking gaat ze waarschijnlijk meer kosten dan de loonsverhoging die we voor de werknemers vragen.’

Cao per 1 april 2024

De vakbonden eisen een cao voor een jaar, die ingaat per 1 april 2024. Zij willen dat de salarissen omhooggaan met € 125 bruto per maand en nog eens 4%. Uiteindelijk moet er voor iedereen een leefbaar loon komen, oftewel minstens € 16 per uur.

Werkend armer geworden

Stijn Duursma, bestuurder CNV: ‘Werknemers van ViskoTeepak werken van zondagnacht tot en met vrijdagavond keihard voor dit bedrijf. Dag en nacht staan zij klaar. Zelfs voor nieuwe fabrieken in het buitenland, waar ze eigenlijk mee concurreren, leiden zij nieuwe mensen op. Dit bedrijf is echt hún bedrijf. Dat zij de afgelopen jaren werkend armer zijn geworden is volstrekt onacceptabel.’

Zwaarwerkregeling moet blijven

Verder is het belangrijk dat er goede afspraken komen die werknemers helpen om gezond hun pensioen te halen. Dat betekent onder andere dat mensen al vanaf hun zestigste kunnen gaan afbouwen: 80% werken, 90% salaris, 100% pensioenopbouw. Daarnaast het verlengen en verbeteren van de zogeheten zwaarwerkregeling (RVU) die regelt dat werknemers eerder kunnen stoppen met werken.

ViskoTeepak maakt verpakkingen voor onder andere worsten, gerookt vlees en zuivelproducten. Het bedrijf is in 2007 ontstaan uit een fusie tussen Visko en Teepak. Bij de Nederlandse fabriek in Farmsum werken zo’n zestig mensen.