Overleg ING-cao opgeschort tot 13 april

Het overleg over een nieuwe ING-cao is opgeschort tot 13 april. Onderhandelen heeft geen zin meer. We gaan daarover graag in gesprek met jou, andere CNV-leden en leden van andere vakorganisaties.
Woensdag 10 maart hebben CNV Vakmensen en de andere twee vakorganisaties gezamenlijk de conclusie moeten trekken dat verder onderhandelen over onze cao geen zin meer heeft op dit moment. We moeten het overleg opschorten tot 13 april en gaan in overleg met onze leden. De standpunten over de loonparagraaf lopen te zeer uiteen.

We zijn al een tijdje aan het onderhandelen. Op de thema’s uit de werkgroepen Welbevinden (wellbeing), vakmanschap, Tijd- en Plaats Onafhankelijk Werken (TPO) en Werkcode zijn resultaten te boeken die voor jou en je collega's van belang zijn. Tijdens het hele traject hebben we met elkaar wel geconstateerd dat tijd een thema is dat ook aandacht behoeft. De loonparagraaf is tot nu toe minder aan bod gekomen en stond vorige en deze week prominent op de agenda.

Standpunt ING

De uitgangspositie van ING is bekend, er is geen ruimte voor een collectieve loonsverhoging. In eerste aanleg voor drie jaar en daarna voor twee jaar. Ook de ruimte voor de inschalige beweging per 1 april is beperkt, dat is de stijging binnen je schaal. Het voorstel is gedaan om voor iedereen met een relatieve schaalpositie van 85 of minder 1% te geven en daarboven 0%. Onder de voorwaarde dat er geen collectieve loonsverhoging komt is, ING bereid over de inschalige loonsverhoging verder te praten. "Er komt geen cao met een collectieve loonsverhoging.’’

Standpunt gezamenlijke vakorganisaties

De gezamenlijke vakorganisaties hebben 10 maart hun positie in het loondebat duidelijk gemaakt. We zijn bereid om onze loonvraag van 3% aan te passen als ING met een 'redelijk en billijk' bod komt, waarbij ze bijvoorbeeld kan kijken naar de andere bancaire cao’s. En verder is afgesproken in het onderhandelingsresultaat van de vorige cao dat de ontkoppeling belonen en waarderen op basis van kostenneutraliteit zou plaatsvinden. Dat blijft het uitgangspunt, waarbij de eenmalige betaling voor de collega’s op hun maximum verdwijnt en ten gunste komt van het inschalige budget, als uitvloeisel van de ontkoppeling tussen belonen en waarderen. "Er komt geen cao zonder collectieve loonsverhoging.’’

Reactie op onze stellingname

De reactie van ING op onze stellingname was teleurstellend. ING is bereid om inschalig onder RSP85 1,5% te betalen en daarboven 0,5% en verder geen collectieve loonsverhoging of verhoging van de salarisschalen. Wel werd aangegeven dat de Collectieve Maatschappelijke Uitkering (CMU) met twee jaar verlengd kan worden, deze uitkering is maximaal 0,75%.

En nu naar de achterban (leden van CNV Vakmensen en andere vakorganisaties)

Nu duidelijk is dat er geen collectieve loonsverhoging komt en de kostenneutraliteit van de ontkoppeling tussen beoordelen en belonen niet wordt gerespecteerd heeft een verder gesprek geen zin. De CMU, die in onze ogen structureel is afgesproken, er nu ineens bijhalen als een nieuw punt is verwarrend en lijkt te dienen als maskering van de 0-lijn. Daarom gaan wij gezamenlijk naar onze leden.

Enquête

De gezamenlijke vakorganisaties hebben besloten dat we een brede enquête gaan organiseren. Deze wordt nu voorbereid en gepresenteerd in de volgende ledenbrief.

Informatiesessies

De gezamenlijke vakorganisaties willen graag de stand van zaken presenteren van dit moment, over de loonparagraaf en het grote meningsverschil daarover, maar ook wat er nog meer op de onderhandelingstafel ligt vanuit de werkgroepen. Zodat je nog beter geïnformeerd bent. Deze digitale informatiesessies vinden plaats van 17 tot 23 maart. Tijdens deze sessies zijn er steeds een vakbondsonderhandelaar en een kaderlid namens een van de 3 vakorganisaties aanwezig.

Wij hopen jou te zien tijdens een van deze sessies!

Ike Wiersinga
Bestuurder CNV Vakmensen