FNV en CNV: Medewerkers metalektro in regio Hengelo-Almelo leggen werk neer

Vrijdag leggen medewerkers van meerdere metalektro-bedrijven in de regio Hengelo-Almelo het werk neer. Ze staken om hun eisen kracht bij te zetten in het cao-conflict dat nu al een maanden duurt. Agnes van der Schuur, bestuurder FNV Metaal: ‘Werkgevers laten al die tijd niks van zich horen, terwijl het enige dat medewerkers vragen is een eerlijke en moderne cao. Door de opstelling van de werkgevers voelen ze zich totaal niet serieus genomen.’

Bij het FBK Stadion in Hengelo richt FNV een staakstraat in, waar de stakers zich coronaproof in kunnen schrijven. Medewerkers van onder andere Thales en Eaton in Hengelo en Benchmark in Almelo staken mee. De stakingen zijn onderdeel van een landelijke stakingsestafette die in januari begon. Eerder werd in Overijssel al in Zwolle en Deventer gestaakt. In het hele land zijn tot nu toe al meer dan tweehonderd bedrijven geraakt door de stakingen.

Loonsverhoging

Vakbonden en werkgevers zijn sinds september in gesprek over een nieuwe cao Metalektro. Tot nu toe bieden de werkgevers een loonsverhoging van 2,25 procent over twee jaar. Dat is ongeveer 1,1 procent per jaar. Ellen Jonker, bestuurder CNV Vakmensen: ‘Deze branche is heel breed. Onze leden uit bedrijven waar het goed gaat staken niet alleen voor zichzelf, maar ook voor andere collega’s in de metaalsector. Collega’s die niet zo snel een aanvulling op het inkomen hebben door bonussen of anderszins. Het gaat niet om irreële wensen. Deze cao had er al lang kunnen liggen.’

Geen overeenstemming

Naast loon is er geen overeenstemming over maatregelen voor een betere werk-privébalans en voor eerder stoppen met werken. FNV en CNV willen ook meer zekerheid voor flexwerkers, bijvoorbeeld door ze na een jaar een vast contract te geven. En voor jongeren willen de vakbonden dat de salarisschaal op leeftijd verdwijnt. ‘Je moet betaald worden naar het werk dat je doet en de ervaring die je hebt. En dus niet, omdat je wat jonger bent, een lager salaris krijgt’, aldus Van der Schuur.

Estafettestakingen

De estafettestakingen begonnen in januari in Zuid-Holland en Noord-Brabant bij onder andere ASML, DAF, Fokker, Thyssen Krupp en in Overijssel bij Scania. Daarna is ook in alle andere provincies gestaakt. Alle stakingen worden coronaproof georganiseerd. Stakers worden opgeroepen zich in te schrijven in een speciale staakstraat, waar ze met de auto doorheen kunnen rijden. De Metalektro is een van de grootste sectoren van het land. Onder de cao vallen 160.000 mensen die werken bij ongeveer 1000 bedrijven als IHC, Fokker, DAF, VDL, ASML, Stork, Siemens en Scania.