CNV pleit voor verlenging en uitbreiding Schiphol-akkoord

Situatie op Schiphol blijft kwetsbaar, met hoge werkdruk en veel verloop

Het sociaal akkoord op Schiphol – dat in september afloopt – moet worden verlengd en uitgebreid, vindt vakbond CNV Vakmensen. ‘Het Schiphol-akkoord was vorig jaar een historisch moment en heeft absoluut geholpen om de grootste problemen op te lossen’, constateert CNV-onderhandelaar Erik Maas. ‘Maar we zijn er nog lang niet, de situatie op Schiphol blijft erg kwetsbaar. De werkdruk is nog altijd hoog, met als gevolg dat er ook weer veel mensen vertrekken. Vooral bij de vrouwelijke beveiligers zien we dat het spaak loopt. We pleiten daarom voor een verlenging en uitbreiding van het Schiphol-akkoord, met nieuwe afspraken over toeslagen en betere roosters.’

Het vorig jaar bereikte Schiphol-akkoord was historisch en verbeterde de situatie voor grote groepen werknemers op Schiphol: beveiligers, schoonmakers, passagiers-afhandelaars en buschauffeurs. Later in het jaar kwamen er nog extra afspraken voor de beveiligers, in de vorm van een Schiphol-toeslag en toezeggingen over betere roosters en pauzeruimtes. De toen gemaakte afspraken lopen in september af. Vandaag gaan vakbonden en Schiphol voor het eerst in gesprek over een mogelijke verlenging van het akkoord.

Perspectief blijven bieden

Maas: ‘De afspraken die we vorig jaar hebben gemaakt, gaven vertrouwen en perspectief op betere tijden. Werken op Schiphol zou weer leuker kunnen worden. Nu is het zaak dat we dat perspectief blijven bieden, met meer aandacht voor een betere werk-privébalans, zodat mensen ook langer blijven.’

Toeslagen omhoog, voor meer werknemers

CNV Vakmensen pleit voor een verlenging van de huidige arbeidsmarkttoeslag van 1,40 euro bruto per gewerkt uur. Die toeslag, die per 1 september afloopt, geldt nu voor beveiligers, schoonmakers, passagiers-afhandelaars en buschauffeurs.

Daarnaast wil CNV Vakmensen dat de huidige ‘Schiphol-toeslag’ voor beveiligers (2,50 euro bovenop het uurloon) per 1 september 2023 met 10% omhoog gaat én ook gaat gelden voor andere groepen werknemers op Schiphol: de schoonmakers, passagiers-afhandelaars en buschauffeurs.

Roosters kunnen nog beter

In het huidige Schiphol-akkoord is een belangrijke stap gezet naar betere roosters voor beveiligers, vindt Maas. ‘Toch zien we nog steeds dat het knelt. Mensen lopen weg omdat ze het onregelmatige werk, met vaak onvoorspelbare roosters, moeilijk kunnen combineren met hun privéleven. We willen meer autonomie en zeggenschap voor de werknemers, als het gaat om de roosters. Bijvoorbeeld volwaardige 8-urige diensten draaien, zo veel mogelijk op dezelfde tijd beginnen en meer op vaste dagen werken en vrij zijn. Vaste werknemers zouden voorrang moeten krijgen bij het opstellen van de roosters. Kortom, het kan allemaal nog veel beter.’

Meer aandacht voor vrouwelijke beveiligers

CNV Vakmensen wil met name meer aandacht voor de vrouwelijke beveiligers. Maas: ‘Het personeelstekort bij vrouwelijke beveiligers zorgt voor een onaanvaardbaar hoge belasting en werkdruk. Veel vrouwen lopen nu op hun tandvlees. We willen daarom specifiek aandacht voor deze groep. Denk aan voldoende mogelijkheden om verlof op te nemen, fatsoenlijk pauze te kunnen nemen, werkbare roosters en voldoende afwisseling in het werk.’

Niet aan het werk? Dan ook niet bereikbaar

Verder wil de bond in het nieuwe akkoord vastleggen dat werknemers buiten werktijd niet bereikbaar hoeven te zijn voor werk. Maas: ‘We horen van veel werknemers dat ze buiten werktijd geregeld appjes en oproepen krijgen om te komen werken. Mensen voelen daardoor extra druk vanuit het werk, terwijl ze al zo’n onregelmatig leven hebben. We vinden dat werknemers in hun vrije tijd niet gestoord zouden mogen worden met werkgerelateerde vragen. Zodat vrije tijd ook echt vrije tijd is.’