Cao-overleg glastuinbouw vastgelopen - werkgevers willen flexibiliteit op kosten van werknemers

Het cao-overleg in de glastuinbouw is zojuist vastgelopen. “Een werknemer oproepen om te komen werken, maar dan vervolgens niet betalen. Daar gaan wij dus geen afspraak over maken. We laten werknemers in de glastuinbouw niet langer opdraaien voor de doorgeschoten flexwensen van werkgevers”, zegt onderhandelaar Jeroen Warnaar van CNV Vakmensen.
De cao glastuinbouw geldt voor zo’n 35.000 werknemers in vaste dienst en daarnaast zo’n 15.000 flexkrachten (seizoenswerkers). De onderhandelingen over de nieuwe cao verlopen al geruime tijd moeizaam, omdat de werkgevers graag afspraken willen maken die afwijken van de Wet Arbeidsmarkt in balans (de WAB, die op 1 januari is ingegaan). Die wet regelt onder meer dat flexwerk duurder wordt en dat oproepkrachten meer bescherming krijgen.

Meegedacht

Volgens Warnaar hebben de vakbonden tijdens de onderhandelingen meegedacht met de werkgevers. “De glastuinbouw is een bijzondere branche, met veel seizoenspieken in het werk. We begrijpen dat werkgevers flexibiliteit willen en denken daar ook ver in mee. Maar dat je een werknemer oproept voor werk en dan op het laatste moment de oproep 24 uur opschuift, zonder de ingeplande oproep te betalen, dat vinden wij onacceptabel. Het ondernemersrisico komt dan te veel op het bord van de werknemers te liggen.”

Andere hobbel

Een andere onoverkomelijke hobbel is volgens Warnaar dat de werkgevers wijzigingen op de WAB structureel willen vastleggen. “Als we afwijkingen van de WAB afspreken, dan willen we dat alleen tijdelijk, voor een jaar. We kunnen de consequenties namelijk nog niet goed overzien. We willen ons er dus niet blijvend op vastleggen.”

Overleg met leden

CNV Vakmensen gaat nu in overleg met de leden. “Het is teleurstellend dat we er vandaag niet zijn uitgekomen. De cao is tenslotte al per 1 januari verlopen. We willen nu van de leden horen hoe ze erover denken. Dit is niet goed voor het imago van de branche.”