"Beter cao-meubel dan in december"

“Er staat nu een beter cao-meubel dan in december. Geen gepolitoerde hoogglans, maar wel veel betere kwaliteit dan werkgevers aanvankelijk in elkaar hadden geknutseld.” Zo kijkt bestuurder Emiel Peper op het verbeterde eindbod waarmee de werkgevers in de meubelindustrie en interieurbouw maandag over de brug kwamen.
Eind december stuurde CNV Vakmensen een ultimatieve brief aan de CBM, de werkgeverskoepel als reactie op een heel mager cao-bod. Actiedreiging hing in de lucht. Dit heeft maandag geleid tot een nieuw eindbod van de CBM. Peper legt het nieuwe cao-bod neutraal voor aan de leden, “maar wel met een positief gevoel”.

Lonen omhoog

“We hebben nu een zwaar-werkregeling met ingang van volgend jaar. Werknemers ouder dan 57 jaar kunnen ervoor kiezen om korter te werken met behoud van pensioenpremie en bijna hetzelfde loon. De lonen stijgen met 2% per mei en nog eens 1,5% per september. De tweejarige cao loopt 31 december af.”

Inhaalslag

Volgens Peper is duidelijk dat er geen loonsverhoging in 2020 is vergeven. “Dat is te beschouwen als een verloren jaar wellicht. Maar gezien de crisis is dat enigszins te billijken. De CBM kwam aanvankelijk niet verder dan 1,7% loonsverhoging met een looptijd van 18 maanden. Dan is dit uiteindelijke cao-resultaat beter. Het is volgens CNV Vakmensen ook het maximaal haalbare op dit moment, en zo leggen we het ook voor aan de leden. Met daarbij uiteraard de voorspelling dat we voor een volgende cao nadrukkelijk de economische situatie in de branche zullen meewegen. Als dit het toestaat zullen we dan zeker pleiten voor een inhaalslag.”