Acties op komst in de zuivel

Maandag eerste staking bij FrieslandCampina in Marum

Werknemers in de zuivel gaan vanaf maandag actievoeren, nu de werkgevers hebben laten weten dat ze niet ingaan op het ultimatum van de vakbonden. Het ultimatum is om 12.00 uur verlopen. ‘De eerste actie start maandag bij FrieslandCampina in Marum’, kondigt onderhandelaar Henk Jongsma van CNV Vakmensen aan. ‘Werknemers leggen vanaf 6.00 uur het werk voor 24 uur neer.’

De leden van de vakbonden (CNV Vakmensen en FNV) hebben onlangs het verbeterde eindbod van de zuivelwerkgevers verworpen. Jongsma: ‘We zijn ervan overtuigd dat een betere loonsverhoging noodzakelijk is én dat het voor de zuivelbedrijven ook mogelijk is om die te betalen. Dus daar gaan we komende tijd voor actievoeren.’

Maandag staking in Marum

De eerste 24-uursstaking is dus komende maandag, bij de vestiging van FrieslandCampina in Marum, waar Edammer kaas wordt gemaakt. ‘Andere acties zijn in voorbereiding, maar die maken we zo laat mogelijk bekend.’

In het ultimatum eist CNV Vakmensen een loonsverhoging van 10% per 1 januari 2023. Jongsma: ‘De zuivelwerkgevers willen in hun laatste eindbod niet verder gaan dan 8%. Bovendien staat er niks over andere onderwerpen waar we graag afspraken over willen. Dan gaat het bijvoorbeeld om afspraken over roostervrije dagen een betere consignatie-regeling en een goede regeling voor oudere werknemers die eerder willen stoppen met werken.’

Over de cao Zuivel

De cao Zuivelindustrie (kortweg cao Zuivel) geldt voor zo’n 12.000 werknemers bij 13 verschillende werkgevers, verspreid over in totaal 40 locaties. Bekende werkgevers zijn FrieslandCampina, Arla Foods, Royal A-ware en Vreugdenhil Dairy Foods. De cao is op 1 januari 2023 verlopen.