Cao-proces Euroma nogmaals doorgenomen

De laatste nieuwsbrieven gingen vooral over het voeren van acties. Maar hoe is het zover gekomen, een terugblik naar het proces.

Cao-proces

Op verzoek van de directie zijn de cao-onderhandelingen begonnen nadat de cao was afgelopen. Reden daarvoor was om een beter zicht op de cijfers en de ontwikkeling van het bedrijf te krijgen. Deze zijn in grote lijnen gedeeld met de bonden. De onderhandelingen hebben in het najaar plaatsgevonden en hebben geleid tot een eindbod van de directie.  Dit eindbod is schriftelijk voorgelegd aan de leden om te stemmen. Een ruime meerderheid heeft dit eindbod afgewezen. Dit hebben wij op 27 januari 2022 aan de directie verteld. Tijdens deze bijeenkomst hebben wij meerdere malen suggesties aangedragen om Euroma de tijd te geven te herstellen en voor de medewerkers perspectief te geven. Een voorbeeld is het herstellen van de oude winstdelingsregeling van Euroma (Medewerkers zijn met een verlaging van de winstdeling akkoord gegaan om bij te dragen aan de verhuizing van Wapenveld naar Zwolle). Daar is Euroma niet op ingegaan. We hebben gekeken naar een extra verhoging in de toekomst om wat in het vooruitzicht te stellen, mede omdat wat de verwachting is dat het beter gaat worden. Euroma heeft ondanks deze suggesties geen nieuw voorstel gedaan op 27 januari. Tot op heden is er geen enkele poging gedaan om er formeel of informeel uit te komen. Volgens de directie hebben de leden een andere mening dan de rest van Euroma. Het is onze ervaring dat de meeste werknemers onze mening delen. Zeker nu de inflatie zo hoog is en de brandstofprijzen nog steeds stijgen.

Niet alleen loon

Niet alleen de loonsverhoging is tijdens de onderhandelingen en op 27 januari besproken. Wij maken ons zorgen over het grote verloop onder het personeel, waardoor er kennis verloren gaat.  Een reiskostenvergoeding die de kosten niet vergoedt, maar er zijn collega’s die wel voor het werk veel moeten reizen. De wijze van leidinggeven, die gericht is op processen en systemen, en met weinig aandacht voor de mens in de organisatie. Bij een wisseling van ploegendiensten wordt er geen rekening gehouden met je thuissituatie. Er wordt slecht geluisterd naar ideeën en suggesties van werknemers om situaties aan te kaarten en/of te verbeteren. Dit is meerdere malen door verschillende medewerkers aangegeven. Juist ook omdat sommige zaken veel geld kunnen besparen voor Euroma. Op deze zaken is niet inhoudelijk ingegaan door Euroma. Soms erkennen of herkennen zij het probleem niet. Gevolg is dat daardoor de uitstroom van personeel groot is. Dat is jammer omdat Euroma een mooi bedrijf was en nog steeds in de basis is.

Wij zijn altijd bereid om het overleg of de onderhandelingen te hervatten, maar de directie moet wel iets bieden.

Acties door vakbonden worden altijd zorgvuldig voorbereid. Deze voorbereidingen doen we met kaderleden van het bedrijf, die hun vestiging en het proces goed kennen. Zoals jullie in de vorige nieuwsbrief hebben gelezen, hebben wij ook spelregels tijdens stakingen waar we iedereen aan houden. Natuurlijk voor de veiligheid en om machines niet kapot te  laten gaan. Deze acties zouden niet nodig zijn als er naar de werknemers zowel leden als niet leden wordt geluisterd en er samen met mensen wordt gewerkt in plaats van zaken worden opgedragen.

Als afsluiting. Als medewerker heb je de laatste tijd veel berichten van ons en de werkgever gehad en niet iedereen heeft dezelfde mening, respecteer elkaar hierin. Dit traject doen we niet voor onze lol of om veel leden te winnen, anders hadden we dat vaker gedaan. Dit doen we om jullie een goede cao te geven die recht doet aan jullie inzet!

Namens de onderhandelingsdelegatie
Jacqueline Kraan
bestuurder
CNV Vakmensen
M. 06-51602048
E. j.kraan@cnvvakmensen.nl

Wil je reageren of heb je een vraag?

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error