Staking Metalektro regio Emmen Coevorden op 19 maart

En opnieuw opent CNV Vakmensen samen met FNV Metaal een zogeheten staakstraat in Emmen. Vrijdag 19 maart tussen 09.00 en 10.00 uur kunnen werknemers uit een serie bedrijven in de regio zich daar melden om vervolgens gedurende 24 uur het werk neer te leggen.

“Ik ben al bijna de tel kwijt, zoveel hebben we al gestaakt voor deze nieuwe cao in de metalektro met z’n 160.000 werknemers”, zegt bestuurder en mede-organisator Hank Oomkes van CNV Vakmensen. “Maar we gaan door totdat die cao er ligt!”

Daarmee sluit Oomkes naadloos aan op eerdere uitspraken van CNV-voorzitter Piet Fortuin, begin vorige week. Die gaf aan dat de tijd van buigen voor de werkgevers wel is geweest. “Als er gewoon ruimte is voor een goede cao dan kómt die er ook. Dan zetten we het deksel van de stakingskas wijd open. We zijn doorgaans goedschiks. Maar kennelijk willen werkgevers die kant niet benutten.”

Overigens gaf Fortuin aan dat ook in deze cao Metalektro meebewegen met de werkgevers best mogelijk is. “De FME wéét dat afwijkende afspraken mogelijk zijn voor bedrijven die niet mee kunnen met loonsverhogingen en kostenverhoging. Maar er wordt bij nog veel meer bedrijven in de branche gewoon goed verdiend. Vandaar onze onversaagde inzet.”

Estafette

Vanwege het onwrikbare karakter van het conflict in de Metalektro waaiert de estafettestaking nu al acht weken door het hele land. Bij grote bekende ondernemingen in de branche zoals VDL, DAF en ASML, Draka, Eaton, Scania, Alutech, voestalpine Automotive, IHC, Schindler, Kone en Thyssen Krupp, Stertil en diverse scheepwerven en toeleverende bedrijven in de Groningse regio en nu weer in Emmen en Coevorden.

Werknemers van Rademakers Gieterij, Prysmian Draka en VDL Wientjes komen naar de staakstraat die is ingericht op het parkeerterrein achter het Fletcher-hotel in Emmen aan de Emmalaan. Dit gebeurt in optocht die om 08.45 uur het stadion van FC Emmen als vertrekpunt heeft.

“En zoals in al die andere keren dat we staakten doen we dit ook nu weer ‘coronaproof’” maakt bestuurder Oomkes duidelijk. “De stakers vullen thuis het stakingsformulier in en leveren dat vrijdag bij ons in. Wij blijven op afstand, zij blijven in de auto.”

Bekijk de actiepagina Metalektro >