Stakende werknemers op de stoep bij hoofdkantoor Cargill op Schiphol

Staking duurt al een week, nog geen beweging van directie

Een delegatie van ongeveer 70 stakers gaat vrijdag 13 oktober naar het hoofdkantoor van Cargill op Schiphol. Ze doen een ultieme poging om een oplossing te vinden voor het uitblijven van een nieuwe cao. ‘De staking duurt nu al een week, dat is uitzonderlijk lang voor dit bedrijf. Onbegrijpelijk dat de directie nog steeds niet met ons in gesprek wil om eruit te komen. Als de directie nog steeds doof en blind lijkt voor hun stakende werknemers, dan gaan onze stakers wel bij hen op de stoep staan’, zegt onderhandelaar Mirjam van Leussen van CNV Vakmensen.

Werknemers bij Cargill zijn sinds vorige week vrijdag op meerdere locaties voor onbepaalde tijd in staking gegaan (in de Botlek, Sas van Gent, Bergen op Zoom en Amsterdam). Aanleiding is het vastgelopen cao-overleg. Een ultimatum van de vakbonden (FNV Voeding en CNV Vakmensen) heeft de directie naast zich neergelegd.

Demonstratie bij het hoofdkantoor van Cargill

Vrijdag 13 oktober gaan zo’n 70 stakende vakbondsleden vanuit meerdere locaties naar het hoofdkantoor van Cargill (Evert van de Beekstraat 378, Schiphol Amsterdam). Ze bieden daar de directie een boodschappenmand aan met producten van het bedrijf, als symbool voor de gestegen prijzen. De demonstratie duurt van 12.30 tot 14.30 uur.

Cargill maakt forse winst, maar werknemers zien er te weinig van

Het laatste loonbod van Cargill is – naast gedeeltelijke automatische prijscompensatie (apc) – slechts 2,25% over een lange periode van 20 maanden (omgerekend 1,35% loonsverhoging per jaar). Dit loonbod van Cargill is bovendien gekoppeld aan een versobering van een cao-regeling voor 59-plussers en een versobering van het huidige sociaal plan. Van Leussen: ‘Na een week staken is bij de directie nog steeds niet de boodschap doorgedrongen dat dit veel te laag is, voor een bedrijf dat het fiscale jaar afsloot met een omzet van 177 miljard euro en een winst van zo’n 20 miljard euro. Als je daarnaar kijkt, is een versobering niet acceptabel en komen de werknemers er wel erg bekaaid vanaf.’

Eisen van CNV Vakmensen

CNV Vakmensen wil in een eenjarige cao– in aanvulling op de huidige apc – een loonsverhoging van 5% plus 100 euro. Verder wil de bond onder meer:

• Winstdelingsregeling in vaste bedragen (in plaats van in percentages)
  • 5 mei als extra feestdag
  • Maximaal 10% flexwerkers, bedoeld voor het opvangen van pieken, tijdelijke werkzaamheden of vervanging bij ziekte
  • Stagevergoeding van 600 euro bruto voor mbo’ers, hbo’ers en wo’ers