CNV: ‘Onderhandelingen nieuwe cao Metalektro worden spannend’

Werkgevers aan zet om met totaal-voorstel te komen

De onderhandelingen over een nieuwe cao Metalektro (grootmetaal) beginnen behoorlijk spannend te worden. Volgens CNV-onderhandelaar Arthur Bot is wat de werkgevers tot nu toe bieden ‘uiterst teleurstellend’. Gisteravond zou eigenlijk de laatste van vier onderhandelingsrondes zijn, maar de werkgevers hebben laten weten met hun achterban te moeten overleggen voor meer mandaat. ‘Ik hoop dat ze dan alsnog over de brug komen met een redelijke loonsverhoging, anders zie ik het somber in’, zegt Bot.

De huidige cao loopt nog tot 1 juni. En voor die tijd willen de partijen eruit zijn. Maar volgens de CNV-onderhandelaar is het mandaat van de werkgevers op dit moment kennelijk te weinig om verder te onderhandelen. Als voorbeeld noemt hij de voorgestelde loonsverhoging. ‘De werkgevers komen niet verder dan in totaal 6,9% voor een periode van 20 maanden. Gemiddeld komt hun aanbod neer op 4,14% over 12 maanden. Dat is veel te mager.’

Onbegrijpelijk

De werkgevers hebben aangegeven onvoldoende ruimte te zien vanwege de huidige economische situatie. De CNV-kaderleden snappen werkelijk niet waar dat beeld op is gebaseerd, zo bleek vandaag tijdens een bijeenkomst. Bot hierover: ‘Bij bedrijven zoals GKN-Fokker, Draka, DAF, VDL, ASML en Thales werden juist recordomzetten gehaald en is het volle bak met de orders. De hele sector lijkt prima te draaien. Er is werk in overvloed en de werkvloer komt handen tekort. Het loonmatigingsmodel waarbij loonruimte wordt ingezet om werkgelegenheid te creëren is failliet. Helemaal in de techniek. Wij vinden 7,5% loonsverhoging voor 12 maanden dan ook heel redelijk. Daarmee compenseer je de inflatie van 2023 en creëer je een kleine koopkrachtverbetering. Ik zie geen enkele reden om dit te herzien. De bedrijven die dat aantoonbaar niet kunnen betalen, mogen andere afspraken maken in overleg met de bonden. Voor die paar bedrijven de lat in de sector als geheel zo laag mogelijk leggen is onverantwoord.’

Vlottrekken

Niet alleen op het gebied van loon, ook op andere gebieden is het voorstel van de werkgevers tot nu toe veel te weinig. Bot: ‘De werkgevers moeten daarom met een totaal-voorstel komen om de onderhandelingen vlot te trekken. Dat betekent een redelijk loonbod in combinatie met andere verbeteringen waar de sector behoefte aan heeft.’
‘Lukt het de werkgevers niet om met een redelijk voorstel te komen, dan zullen we onze leden vragen hoe het verder moet. Maar zover is het wat mij betreft nog niet. Het woord is nu eerst aan de werkgevers.’

Onder de cao Metalektro vallen bedrijven onder andere in de machine- en motorenbouw, scheepsbouw, elektrotechnische installaties, vliegtuig- en ruimtevaarttechniek en staalgieterijen. De cao geldt ook voor grote bedrijven als Scania, VDL, GKN-Fokker, Thales, Stork, Damen, ASML en DAF.