Kansrijk scenario voor langere toekomst Groningse tabaksfabriek

De strijd om een langere toekomst voor de Groningse tabaksfabriek BAT Niemeyer is nog niet gestreden. “We zetten alles op alles om zo lang mogelijk zoveel mogelijk werkgelegenheid te behouden”, zegt onderhandelaar Hank Oomkes van CNV Vakmensen. “Er ligt nu een realistisch plan van de ondernemingsraad om de fabriek langer open te houden. We willen dat de directie en de Raad van Commissarissen hier serieus naar kijken.”
De directie kondigde vorig jaar oktober de sluiting aan, in het derde kwartaal van 2022. Vanwege de almaar dalende vraag naar tabaksproducten wil BAT Niemeyer de productie verplaatsen naar Hongarije en Duitsland. Dit plan raakt niet alleen de 185 werknemers van BAT Niemeyer zelf, maar ook zo’n 60 werknemers van de sociale werkplaats Iederz. Oomkes: “De mensen verkeren in onzekerheid en willen duidelijkheid over de gevolgen. Ze realiseren zich ook wel dat de tabaksindustrie het moeilijk heeft, maar de fabriek hier in Groningen draait goed. En dan te moeten zien dat je baan naar het buitenland verdwijnt, waar bovendien flink in de fabrieken wordt geïnvesteerd… dat valt zwaar.”

Kansrijk scenario

De ondernemingsraad heeft zich niet bij de plannen neergelegd en heeft bureau Berenschot gevraagd om alternatieven te onderzoeken. “Dat heeft een kansrijk scenario opgeleverd, waar wij als vakbond vierkant achter staan”, zegt Oomkes. “Het houdt in dat de fabriek anderhalf jaar langer open blijft, tot medio 2024. Zo lang loopt ook het sociaal plan. Dat zou heel veel lucht geven. Er is dan veel meer tijd voor scholing en begeleiding bij het vinden van een andere baan. Een deel van de mensen kan hier dan nog zijn pensioen halen.”

Verantwoordelijkheid

De ondernemingsraad heeft het plan half januari voorgelegd aan de Raad van Commissarissen. Vandaag zijn er personeelsbijeenkomsten, waar de ondernemingsraad het plan uit de doeken doet aan de werknemers. Oomkes schaart zich erachter: “Als vakbond vinden we dat de directie en de Raad van Commissarissen hier niet omheen kunnen: bekijk dit serieus, neem als bedrijf je verantwoordelijkheid voor een zorgvuldige afbouw van de werkgelegenheid. En geef de mensen perspectief, zowel de werknemers van BAT als die van Iederz.”

Sociaal plan

Het sociaal plan werd bijna een jaar geleden afgesproken. Toen was er nog geen sprake van sluiting. Oomkes: “Het is gelukkig een goed sociaal plan. Maar nu er sprake is van een sluiting, zijn er nog wel aanvullende afspraken nodig. Daarover willen we met de directie in gesprek.”