Goede start tweede stakingsweek Metalektro

Met succesvolle stakingsacties in Hoogeveen en Leeuwarden beleefde het actietraject in de Metalektro een goede start van al weer de tweede stakingsweek. Zo’n 400 stakers bezochten de staakstraten van de organiserende vakbonden CNV Vakmensen en FNV Metaal.

Ruim vóór negen uur maandagochtend waren de faciliteiten klaar om de stakende werknemers van onder meer Fokker, BCS, Trivium Packaging, Royal de Boer, Jongia en De Wulff te ontvangen op een wijze die als corona-proof valt te omschrijven.

Stakers kwamen met eigen vervoer - meestal auto, soms de fiets - om het reeds thuis ingevulde stakingsformulier in te leveren bij de vakbondsofficials en/of hun collega-vakbondskaderleden uit hetzelfde bedrijf. Die formulieren werden met ‘handige handjes’ als afstandhouders in ontvangst  genomen.

Tevreden

Actie-coördinator Peter de Jong toonde zich na afloop tevreden over deze tweede grote stakingsdag. “Of eigenlijk is het de derde al weer. Vrijdag hadden we ook al een forse staakstraat bij Scania in Zwolle, na de aftrap van alle cao-manifestaties in Eindhoven en Alblasserdam eerder die week. Als je bedenkt dat werknemers nu op een geheel nieuwe wijze staken is deze opkomst alleszins bemoedigend voor ons als vakbonden.”

Hij vervolgt: “Normaal gesproken is een actiedag toch ook altijd een dag van gezamenlijk optrekken voor jouw cao. Nu is het een dag van individueel opkomen voor goede arbeidsvoorwaarden voor jezelf en jouw collega’s. Zónder het vakbondsbroodje bal, hete koffie en een motiverende toespraak van de vakbondsman of –vrouw. De opkomst van vandaag bewijst individuele betrokkenheid van vakbondsleden. Zelfstandig maken ze zich sterk voor het collectief. Eigenlijk is dat een nóg sterker signaal dan meebewegen ‘met het groepsgebeuren’.” Het zou, volgens actiecoördinator De Jong de werkgevers te denken moeten geven.

Lucht

Volgens Arthur Bot, cao-onderhandelaar in de Metalektro voor CNV Vakmensen, geven de werkgevers tot nog toe geen sjoege. “Ze maken er opnieuw een kwestie van lange adem van. Nou, CNV Vakmensen en zijn leden zit nog lang niet zonder lucht. En ik weet dat het bij de FNV-collega’s eender is.”

Estafette gaat door

Bergen op Zoom is donderdag 28 januari de volgende etappe in de estafettestaking voor een goede moderne cao in de Metalektro. Ook daar uiteraard corona-proof.