File in Jistrum!

1 februari 2021. Voor het Friese dorp Jistrum zal het altijd een gedenkwaardige dag blijven. Er stond file in het dorp. Bijzonder als je toch maar ruim 900 inwoners hebt...

De stakingen in de bedrijven Stertil en Biddle in het naastgelegen Kootstertille waren de oorzaak van het fileleed op het Friese platteland. Voor een goede nieuwe cao in de metaalverwerkende bedrijven (160.000 werknemers in heel Nederland) voeren CNV Vakmensen en collega-vakbond FNV Metaal deze weken actie.

Normaal gesproken zijn er dan grote actiebijeenkomsten waar de stakende werknemers worden toegesproken door de hun vertegenwoordigende vakbonden. Maar vanwege de quarantaineafspraken en het anderhalvemeterprotocol kunnen stakingen niet zo worden georganiseerd. Wat wél kan is een 'staakstraat' inrichten waar stakers met eigen vervoer door heen kunnen rijden en hun stakingsformulieren inleveren bij de organiserende vakbonden. Maar ook zo'n staakstraat moet virusveilig worden ingericht. "Als CNV Vakmensen willen we de mensen garanderen dat ze geen gezondheidsgevaar lopen als staker", zo verduidelijkt landelijk actiecoördinator Peter de Jong.

In Kootstertille was met geen mogelijkheid een terrein te vinden met een veilige in- en uitgang die een gescheiden verkeersstroom garandeerde. Vandaar dat buurdorp Jistrum was uitverkoren.

Met een goede opkomst, zo vatte CNV Vakmensen-stakingsleider Tristan Westra samen, aan het einde van de ochtend. "Een kleine 100 werknemers schreven zich in als staker vandaag. Ik hoorde van hen dat op de bedrijven Stertil en Biddle de productie forse hinder daarvan had, of zelfs stil lag. En ja, daar is het natuurlijk toch om te doen. Dat werkgevers de noodzaak van een goede nieuwe cao voelen. En omdat wij als CNV Vakmensen alleszins redelijk cao-eisen hebben neergelegd op de onderhandelingstafel blijven we in actie totdat die nieuwe cao er is."

De opkomst in de staakstraat had deze maandagochtend ook nog gerust groter kunnen zijn als de ijzel en gladheid in het noorden geen spaak in het wiel had gestoken voor sommigen. Voor hen was het niet verantwoord om in de auto te stappen deze ochtend.

Tilburg

Overigens werd ook aan de onderkant van Nederland actie gevoerd voor de cao Metalektro. In Tilburg reden ruim 100 stakers vanuit de ondernemingen Bosch, Chromalloy en Alimak door de staakstraat.