CNV Vakmensen hekelt zand strooien werkgevers metalektro

“Er zit geen zand in de economische motor van de meerderheid van de bedrijven in de metalektro-sector. Maar werkgevers proberen werknemers wel zand in de ogen te strooien met een corona-crisis als onheus argument.”

Cao-onderhandelaar voor de metalektro Arthur Bot van CNV Vakmensen stelt dat bewezen is dat de sector goed draait. Ondanks de corona-effecten. En in sommige gevallen zelfs dankzij.”

In september vorig jaar startten de onderhandelingen over een nieuwe cao voor de 160.000 werknemers in de metalektro. De oude verliep 1 december waardoor circa 1.000 ondernemingen geen moderne cao meer hebben. Die onderhandelingen liepen vast op een ondermaats eindbod van de werkgevers medio december.

Acties

CNV Vakmensen en FNV Metaal voeren sinds eind januari actie om alsnog die nieuwe cao op tafel te krijgen. Een reële loonsverhoging is inzet, maar ook goede afspraken over - bijvoorbeeld - flexwerk dat na een jaar een vast contract moet opleveren en over verkorten van de loopbaan voor een gezonde pensionering.

Volgens Arthur Bot wijzen onderzoeksgegevens uit dat de gevolgen van de coronacrisis in deze maaksector heel anders uitvallen dan in de dienstensector en de handel. “FME- werkgevers stellen dat de helft van de leden omzetverlies verwacht in 2021. Onze kaderleden melden ons echter in meerderheid dat er bij hen in de onderneming geen sprake is van omzetverlies. Eerder het omgekeerde. De kleinere werkgevers maken zich wel wat ongeruster.”

Overheidscijfers als indicator

Bot haalt cijfers van het CBS aan om zijn argument te onderbouwen: “Het CBS stelt dat in het derde kwartaal van 2020 de economische groei 7,8% bedroeg, slechts 2,5% lager dan het jaar daarvoor. In november exporteerden we 2% méér dan een jaar eerder in dezelfde periode. Eind 2020 was de netto arbeidsparticipatie (werkgelegenheid) net zo hoog als twee jaar eerder. Dus echt uitzichtloos tegenzitten deed het economisch nooit in de metalektro, met uitzondering van het 2e kwartaal van 2020.”

Inkopersindex

Naast een onveranderd hoge aandelenwaarde ziet de CNV Vakmensen-onderhandelaar ook de fors gestegen inkoopmanagersindex als argument dat er best een goede cao in de metalektro mogelijk moet zijn. En dat de vertrekpunten van de vakbonden in de onderhandelingen daarom niet onredelijk zijn. Die inkoopmanagersindex steeg in december 2020 tot de hoogste score in twee jaar tijd. Ondernemingen investeren zich suf. Dat zouden ze ook in het menselijk kapitaal moeten doen, hun werknemers. Corona is geen excuus in deze. Daarom voeren we ook nog steeds, haast dagelijks, actie.”