Cao-resultaat maakt einde aan langste onafgebroken staking ooit bij Cargill

Doorbraak na 2 weken staken

Na een staking van 2 weken zijn de vakbonden het vandaag met voedingsbedrijf Cargill uiteindelijk toch eens geworden over een nieuwe cao. ‘Het is de langste onafgebroken staking ooit bij Cargill. Jammer dat het nodig is geweest, maar het gaat om het resultaat. En daar zijn we tevreden mee’, constateert onderhandelaar Mirjam van Leussen van CNV Vakmensen.

De staking bij Cargill begon op vrijdag 6 oktober, op meerdere locaties (in de Botlek, Sas van Gent, Bergen op Zoom en Amsterdam). Na een dag onderhandelen ligt er nu een onderhandelingsresultaat voor een tweejarige cao (van 1 augustus 2023 tot 1 augustus 2025).

Niet voor niks gestaakt

Van Leussen: ‘Cargill heeft een aantal verslechteringen van tafel gehaald, bijvoorbeeld rond de ouderenregeling, sociaal plan en ouderschapsverlof. En we zijn het uiteindelijk eens geworden over een loonsverhoging bovenop de automatische prijscompensatie. Dit resultaat leggen we nu voor aan de leden. Het ziet er goed uit, ze hebben niet voor niks gestaakt. In de tussentijd schorten we de staking op, de productie wordt morgen weer opgestart.’

Loonsverhoging

De nieuwe cao geldt voor ongeveer 600 werknemers bij Cargill. Zij krijgen – naast de automatische prijscompensatie – nog 2 keer een loonsverhoging:

• per 1 augustus 2023 gaan de salarisschalen eerst omhoog met 100 euro (omgerekend is dat zo’n 3% loonsverhoging), vervolgens gaan de salarisschalen omhoog met 2%
  • per 1 augustus 2024 gaan de salarisschalen omhoog met 3%

Sociaal plan verlengd

Het sociaal plan wordt gedurende de looptijd van de cao ongewijzigd verlengd.

Stagevergoeding naar 600 euro

CNV Vakmensen wilde ook graag afspraken maken over de stagevergoeding, waarvoor de jongeren van het CNV en het ISO een aantal maanden geleden een petitie zijn gestart. Van Leussen: ‘In de cao wordt nu een stagevergoeding afgesproken van 600 euro per maand. Die vergoeding is voor alle stagiairs gelijk, of je nu mbo, hbo of wetenschappelijk onderwijs volgt. Mooi dat dit is gelukt.’

Leden aan zet

CNV Vakmensen legt het onderhandelingsresultaat nu eerst voor aan de leden.