Eindbod cao Contactcenters

De werkgevers in de contactcenters hebben een eindbod neergelegd voor de cao van 2024. Een eindbod betekent dat dit het is en werkgevers niet meer bieden. Dat betekent ook dat als jullie meer willen, jullie actie moeten voeren.

Als CNV vinden we dat dit eindbod niet is waar jullie ons voor op pad gestuurd hebben. Jullie wilden in 2024 dat meer mensen onder de cao zouden vallen, dat lukt pas in 2025. Ook wilden jullie een hogere loonsverhoging voor iedereen, onze inzet was 12%. Nu krijgen degenen wiens loon dicht tegen het minimumloon aan zit, maximaal 15,6% en degenen die meer verdienen 5% (zie de tabel met maatmensen).  Jullie wilden dat de PA voor 2024 weer zou gaan gelden, werkgevers willen daar pas in 2024 over gaan praten.

Kortom dit is niet het resultaat waar jullie ons voor op pad hebben gestuurd. Daarom kunnen we het ook niet juichend aan jullie voorleggen om te stemmen.

Looptijd

1 Januari 2024 tot 31 december 2024.

Loon

Het loon gaat voor degenen die op het minimum zitten, met 15,6% omhoog. Dat is mooi, die stijging is vooral ingegeven doordat de wetgever het minimumloon stevig verhoogd heeft (werkgevers moeten minimaal het minimumloon betalen). Werkgevers geven echter meer dan ze wettelijk zouden moeten, het minimumloon is namelijk € 13,27 in januari. De minimale loonsverhoging voor iedereen is 5%.

De termen junior, medior en senior verdwijnen, daarvoor komt in de plaats Level 1-2-3 met bijbehorende minimumuurlonen.

  • Level 1: was € 11,94, wordt € 13,80 bruto;
  • Level 2: was € 12,17, wordt € 14,08 bruto (+2% t.o.v. het nieuwe bedrag Level 1);
  • Level 3: was € 12,41, wordt € 14,35 bruto (+4% t.o.v. het nieuwe bedrag Level 1).

Klantadviseur en rollen

Klantadviseur en ‘rollen’. Iedere medewerker die valt onder artikel 2 van de werkingssfeer van deze cao, heeft de functie van Klantadviseur. Iedere medewerker kan daarnaast een (tijdelijke) rol uitoefenen. De Klantadviseur verricht dan naast de klantcontactinteracties deels andere werkzaamheden.

Voor het uitvoeren van deze andere werkzaamheden worden de afspraken (duur, beloning) vastgelegd in een aanvulling op de reeds bestaande arbeidsovereenkomst. Voor de uren van de (tijdelijke) rol ontvangt de medewerker een toeslag op zijn loon van minimaal € 0,50 bruto per uur. De toeslag vinden wij positief.

Teamleiders in 2025 ook onder de cao

Per 1 januari 2025 wordt de functie van de direct leidinggevende van de Klantadviseur toegevoegd aan de cao WFC. De uitwerking daarvan vindt in 2024 plaats. Het is mooi dat werkgevers nu voor 2025 meer mensen onder de cao willen laten vallen. Het is ons niet gelukt om andere functies zicht te geven op deelname aan de cao. De cao wordt een beetje inclusiever en we hebben nog wat te verbeteren in 2025.

Pensioen

Jullie hebben gevraagd om het pensioen verder te verbeteren, dat wilden werkgevers in deze cao-ronde niet. De loonsverhogingen vinden zij goed genoeg, hierdoor zal je pensioenopbouw wel hoger worden. Helaas is de verhoging van de pensioenpremie dus niet gelukt dit jaar.

Scholing en ontwikkeling

Werkgever stimuleert en faciliteert de doorgroei van de Klantadviseur door aanvullende (tijdelijke) rollen aan te bieden en zorg te dragen voor de juiste opleiding, training, coaching en/of cursus om deze (tijdelijke) aanvullende rollen te kunnen vervullen. Dat werkgevers hier aandacht aan geven, vinden we positief. We hadden liever gezien dat er meer aandacht aan de ontwikkelingen op het gebied van de kunstmatige intelligentie en de impact daarvan op jullie werk gegeven zou worden. Daar wilden we jullie op voorbereiden, maar dat wilden werkgevers niet. Daarnaast hadden iedereen graag een eigen ontwikkelingsbudget voor een opleiding naar eigen keuze gegund. Dat vonden werkgevers nog een brug te ver.

PA (Persoonlijke beoordeling)

De periodieke verhoging op basis van je prestatie is ook in dit eindbod uitgeschakeld. Je krijgt dus in 2024 wederom geen periodieke loonsverhoging als je goed presteert. Door de berekeningswijze zou de verhoging in 2024 stevig kunnen zijn, ook als je de cao niet zou verlengen. Echter werkgevers vinden deze verhoging te stevig en zetten daarom de hele PA uit voor 2024.  

Uitleg: Als je de cao niet zou verlengen (leden van vakbonden stemmen tegen), dan heeft de bepaling nawerking. Dat wil zeggen dat mensen die in 31-12-2023 in dienst waren en in 2024 ook in dienst blijven, de PA dan kunnen claimen. Dit zou in theorie een stevig PA kunnen opleveren, echter de verhoging is afhankelijk van de beoordeling door werkgever. Ze is ook afhankelijk van het tijdstip in het jaar dat je het zou krijgen. Nieuwe mensen krijgen de PA sowieso niet en werkgevers hebben aangekondigd dat ze de beoordeling sowieso niet zo gaan uitvoeren. Dat maakt dat de PA ook bij geen cao een onzeker iets geworden is naar mening van de cao-commissie. Wij verwachten dat je hierover een rechtszaak zou moeten starten tegen werkgever. En bij de niet betaalde inlogtijd zie je hoe lang dit zou kunnen duren. Andere nadelen bij geen cao is dat er dan geen andere loonsverhoging zal zijn en dat de cao niet algemeen verbindend zal worden verklaard. We zien het dus als een onzeker ding wat op termijn een verhoging zou kunnen opleveren. Het blijft voor CNV een heel negatief punt dat de PA uitgezet wordt in 2024.

De PA helemaal afschaffen, is voor ons niet bespreekbaar. Je hoort gewoon beloond te worden als je je best doet. Uitzetten voor 2024 en in 2025 een nieuwe afspreken is het maximale.

Inlogtijd en werktijd

Graag hadden we in de cao afspraken gemaakt om de werktijd te verduidelijken, naar onze smaak valt inlogtijd gewoon onder werktijd met de huidige cao-tekst, maar niet iedereen begrijpt dit. Dit in plaats van het voeren van rechtszaken. Dit wilde werkgever ook niet en dus blijft de tekst zoals het is.

Arbo

We hadden graag afspraken gemaakt om het werk leuker en veiliger te maken. Wat werkgevers aanbieden, is om in overleg te treden. Dat is een goede stap en zullen we in 2024 ook zeker doen.

Stemmen

Zoals je hierboven ziet, is het niet gelukt om, waar jullie ons voor op pad gestuurd hebben binnen te halen. Vandaar dat we het niet juichend kunnen voorleggen. Als je voorstemt, dan kom er een cao.

Als je tegenstemt, dan is CNV geen cao-partij en kan het zijn dat er geen cao komt. Het alternatief is om vervolgens actie te gaan voeren in jouw contactcenter. Als jij en een grote groep van je collega’s actie willen voeren, dan hoor ik dat dan alsnog snel van jullie.

Beoordeel voor jezelf wat je van het resultaat vindt. Je krijgt nog een mail toegestuurd om te stemmen. Vul daarop ook in waarom je voor- of tegenstemt. Stemmen kan tot en met 10 november 2023.

Meepraten en reageren

Wil je reageren of heb je een vraag? Op de cao-pagina op onze website kun je het hele cao-traject volgen en bij alle fases meepraten, reageren of je vraag stellen. Ga direct naar de cao-pagina.
Voor overige vragen? Mail naar Roderik Mol: r.mol@cnvvakmensen.nl.

Roderik Mol
Bestuurder CNV Vakmensen
M 06-20 4718 90 
E  r.mol@cnvvakmensen.nl

Downloads

Heb je een vraag of opmerking aan de onderhandelaar?

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error