Acties cao Openbaar Vervoer en Multimodaal (18)

Op 28 februari hebben wij de eerste stakingsdag in een reeks van 15, de komende zes weken. We zijn blij dat de actiebereidheid nog steeds hoog is. Dat werkgevers er alles aan doen om de staking te breken, is dus niet gelukt. Tegelijkertijd hopen wij dat we de 15 dagen niet nodig hebben.

Werkdruk
De werkgevers hebben laten weten aan jullie dat ook zij de werkdruk te hoog vinden en daar wat aan willen doen. Dat is op zich een positief signaal. Kennelijk is het ook de werkgevers duidelijk dat er wat aan de werkdruk moet gebeuren. En ook wij snappen dat werkdruk in de ene regio anders opgelost kan worden dan in de andere regio en zelfs dat op de ene stalling er wel werkdruk is en bij de andere niet.
Tot zover een pluspuntje.

Geen vertrouwen
We constateren wel dat werkgevers het vertrouwen verspeeld hebben om lokaal goede afspraken met de medezeggenschap te maken. Om te citeren uit een mail die één van onze kaderleden naar aanleiding van de open brief aan de werknemers naar zijn werkgever heeft gestuurd:
“Echter de lokale medezeggenschap probeert al jaren betere afspraken te maken zoals minder gebroken diensten, normale pauzes, minder krappe rijtijden en noem maar op. Dat wordt altijd afgeschoten omdat het teveel geld kost en het werkpakket hierdoor minder efficiënt wordt. Als een RC hier wat van zegt is het antwoord altijd het voldoet toch aan de cao dus het mag!” en Hier komt bij dat als er al lokale afspraken gemaakt gaan/kunnen worden deze bij de eerste de beste aanbesteding weer overboord gegooid gaan worden omdat er wel een level playing field moet zijn.”
Daarmee wordt de spijker op zijn kop geslagen.

Cao
In de cao worden afspraken gemaakt over primaire arbeidsvoorwaarden en arbeids - en rusttijden. Dat doen wij om een gelijk speelveld te creëren tussen werkgevers zodat er niet geconcurreerd wordt op deze onderwerpen. Concurrentie kan, maar als dat gebeurt op basis van loon en arbeids - en rusttijden, dan is dat niet ok en daarom willen we afspraken in de cao. Dat kan door  raamafspraken te maken in de cao. Lokaal kan je er dan in goed overleg van afwijken, maar je kunt altijd terugvallen op de cao als je er niet uitkomt. Dat helpt ook bij concessiewisselingen. Iedere werkgever weet dan op welke basis er ingeschreven moet worden op een aanbesteding en iedere medewerker weet ook waar hij of zij aan toe is.

Onvoorstelbaar
Wij vinden het wel onbegrijpelijk dat werkgevers hierover het gesprek met ons niet willen aangaan. Wij hebben verschillende voorstellen gedaan. Daarvan is bijna niets gehonoreerd. Sterker nog er is inhoudelijk niet over gesproken. Het enige argument tegen werkdruk verlagende maatregelen is “het is te duur”. Dat kan niet het argument zijn. Wellicht kost een werkdrukverlagende maatregel geld, maar dat kost een zieke werknemer en ontevreden werknemer ook. Tevreden werknemers zijn tevreden reizigers.
Wij hebben ook aangegeven tijdens het overleg dat in overleg met medezeggenschap afwijkende afspraken van de cao kunnen worden gemaakt. Daar hebben ze niet op gereageerd. Dat betekent dat werkgevers alle vrijheid willen om met rij - en rusttijden te spelen. Dat is voor ons niet acceptabel. Werkgevers hebben regelmatig intentieafspraken of inspanningsverplichtingen naast zich neergelegd onder het motto “het was slechts een inspanning”. Daarom blijft de vraag wat is een afspraak met werkgevers waard?

Oproep aan werkgevers
Maar wij willen niet blijven hangen in alles wat er niet goed gaat. Positief is dat werkgevers wat aan de werkdruk willen doen. Ga dan serieus met ons onderhandelen over werkdruk. We willen de werkdruk verminderen, zowel vakbonden als werkgevers. Maak dan afspraken in de cao. Dat helpt bij het creëren van een gelijk speelveld.

Acties
Voorlopig zien we echter nog geen reden om acties af te blazen. Daarom gaan we vooralsnog door. Wij hopen weer op jullie te kunnen rekenen.

Hanane Chikhi
h.chikhi@cnvvakmensen.nl

Evert Jan van de Mheen
ej.vandemheen@cnvvakmensen.nl

Sijtze de Bruine
s.debruine@cnvvakmensen.nl