Ontwikkelingen bij NS

In deze nieuwsbrief aandacht voor meerdere reorganisaties, vakantiedagen en beëindiging dienstverband, NS internationaal, sociale veiligheid , or- en oc-verkiezingen en teksten cao.

Reorganisaties: CNV in gesprek hierover met NS

Zoals jullie allemaal weten lopen er meerdere reorganisaties op dit moment. Daarover zijn CNV Vakmensen en de andere vakbonden druk in gesprek met NS. Dat geldt voor service stations (waarbij al heel veel mensen kiezen voor premobiliteit), COO (waaronder IT), omhanging van Ned train naar NS en dat gold voor reisinformatie.  En er komen er nog meer aan. Uitgangspunt voor CNV Vakmensen bij al deze gesprekken is om te zorgen dat de sociale gevolgen van de besluiten goed worden opgevangen en dat je als medewerker binnen NS aan het werk kan blijven. Daarbij is de werkgarantie tot 1 januari 2025, die wij in de laatste cao hebben afgesproken, natuurlijk heel erg belangrijk. Als je onverhoopt boventallig wordt, dan is het uitgangspunt dat je passend werk aangeboden krijgt. Je hebt dan tweemaal de mogelijkheid om een passende functie binnen NS te weigeren. Bij de tweede weigering wordt het dienstverband beëindigd en dan houden ze hun recht op eenmaal de transitievergoeding zoals genoemd in het Sociaal plan artikel 4.

Beëindiging dienstverband en vakantiedagen: je bent ze niet kwijt

Helaas hebben wij geconstateerd dat er medewerkers zijn, die bij beëindiging van hun dienstverband in verband met premobiliteit (of boventalligheid) een overeenkomst krijgen aangeboden, waarin staat dat ze niet opgenomen vakantiedagen niet vergoed krijgen. Dat is in strijd met de cao. Dat hebben wij NS laten weten. Als het goed is, wordt dat niet meer gedaan. Mocht dat toch zo zijn, laat het ons weten. Je kunt sowieso hulp van ons krijgen in zo’n situatie, laat je in ieder geval goed adviseren via www.cnvvakmensen.nl/ontslagvoorstel  

NS Internationaal: eindbod looncomponent, nachttreinen en groeistrategie

Bij NS Internationaal is een eindbod gedaan over de looncomponent. Deze is bijgevoegd. Kaderleden geven aan dat dit conform afspraken in het verleden is. In overleg met NS Internationaal is er gesproken over de nachttreinen en de gevolgen die dit gaat hebben voor werktijden, pauzes, veiligheid etc. Daarbij moet  voor wat betreft werktijden en pauzes er zowel naar de cao als naar de wetgeving gekeken worden. Conform de cao lijkt dat geen problemen op te leveren, maar wel moet gekeken worden naar of het past in de Nederlandse wetgeving. Daar zal voor de trein naar Oostenrijk duidelijkheid over komen. Voor de toekomstige nachttreinen staat er nu een enquête uit. Daarbij is nog veel onduidelijk. CNV heeft aangegeven dat als je niet weet wat de gevolgen zijn het lastig is die enquête in te vullen. Er werd in ieder geval gezegd dat als je aangeeft geen bezwaar te hebben om in de nacht te werken, dat je daar niet aan gebonden bent als het van start gaat. NS International heeft nog steeds een groeistrategie en daar passen de nachttreinen ook in. Daarnaast is het goede nieuws dat Eurostar in ieder geval blijft bestaan. Medewerkers worden nu ook weer opgeleid hiervoor.

Sociale veiligheid blijft belangrijk onderwerp van gesprek voor CNV Vakmensen

De uitslag van de enquête over volle treinen en dus over sociale veiligheid heeft veel reacties opgeleverd. NS wil daarover in ieder geval met ons verder praten. De pers dook er ook op. En veel leden reageerden ook naar aanleiding daarvan. CNV blijft in ieder geval de sociale veiligheid van alle NS medewerkers goed in de gaten houden. Zeker nu de mondkapjesplicht binnenkort alleen in het OV gaat gelden. NS-ers moeten veilig kunnen werken zowel op de stations als in de treinen (nationaal en internationaal). De samenwerking tussen de verschillende NS-onderdelen is dan van belang. Dus of je nu werkt als HC of machinist, trainmanager internationaal, medewerker service stations, plp-er of Veiligheid en Services-medewerker, iedereen moet zich veilig voelen. Dat doe je samen en NS moet dat voldoende faciliteren. Belangrijk daarbij is om melding te doen van incidenten. Doe dat vooral. CNV houdt dat onderwerp op de agenda.

OR- en OC-verkiezingen: kandidaten hebben zich gemeld

De CNV-kandidaten voor de medezeggenschapsverkiezingen hebben zich gemeld. We gaan met hen in gesprek. Gedurende de zomer zal je horen wie de CNV-kandidaten zijn.

Cao-teksten: veel werk maar komen er aan

Menigeen vraagt waar blijven de teksten van de nieuwe cao. Een terechte vraag. We zijn er druk mee bezig, maar ze zijn helaas nog niet klaar. Hopelijk gaat dat in de loop van de zomer lukken.

Nog vragen en/of opmerkingen?

Heb je nog vragen en/of  opmerkingen, dan kan je bij mij terecht of via www.jeachterban.nl.

Ike Wiersinga
Bestuurder CNV Vakmensen
M. 06 2350 0986
E. i.wiersinga@cnvvakmensen.nl

 

 

Downloads