7 tips om leden te werven

Kaderlid Hans Tuinman van CNV Vakmensen over zijn ervaring met het werven van leden voor de vakbond

In het jubileumjaar 2019 was Hans Tuinman ledenwerver van het jaar. En nog steeds schrijft hij maandelijks leden in. Aan wie kunnen we beter vragen hoe je leden werft? Hans (56) is dienstenmanager bij KPN en zit in de ondernemingsraad, sectorraad en schuift aan bij de cao-onderhandelingen. Hans deelt graag zijn tips.

1. Weet zelf goed wat de voordelen van het lidmaatschap zijn

'Het is belangrijk dat je zelf goed op de hoogte bent van alle diensten van de vakbond en wat daarvan echt voordelen zijn voor leden. Bijvoorbeeld dat bij je lidmaatschap een rechtsbijstandsverzekering is inbegrepen die ook privé-zaken dekt. Of dat er een regeling is zoals bij KPN, waardoor je de helft van je contributie terugkrijgt. Dat er vertrouwenspersonen zijn die je zonder kosten kunt inschakelen als je naar een keuringsarts moet of bij een keukentafelgesprek. Er zijn echt heel veel diensten waar je als lid gebruik van kunt maken. Vaak weten mensen dat niet. Zoals de kortingen op je ziektekostenverzekering, de fiscale aftrek die in veel cao’s is geregeld, de belastingservice… Je vind al die informatie heel overzichtelijk op de website van CNV Vakmensen bij voordelen van het lidmaatschap. Ik probeer geïnteresseerden altijd over te halen daar eens te kijken. Als je alles op een rijtje ziet staan, is het veel.’

2. Benadruk dat als iemand de vakbond belt, hij of zij direct mensen aan de lijn krijgt die kennis van zaken hebben

‘Ik benadruk altijd dat je de bond kunt bellen en dat je dan direct in contact komt met deskundigen. CNV Vakmensen is rechtstreeks bereikbaar, alle dagen van de week. Het zijn echte mensen die je aan de lijn krijgt en ze hebben enorm veel ervaring met alle soorten vragen en problemen op het gebied van werk en inkomen. Vergelijk dat eens met een verzekeringsmaatschappij die vaak moeilijk te bereiken is als je eens wat hebt. In deze tijd waarderen mensen dat makkelijke directe contact met deskundigen echt enorm.’

3. Wees zichtbaar op de werkvloer

‘Ik ga makkelijk in gesprek met leden. Ik kom op diverse locaties en ga in gesprek met mensen die ik niet ken. Ja, gewoon bij het koffiezetapparaat of bij de lunch, waar je maar mensen ontmoet. Mijn eerste vraag is vaak: ben je al lid van de vakbond? Omdat ik ook de cao-onderhandelingen doe, is het makkelijk om aan de praat te raken. Op de eerste vraag krijg je altijd een reactie. Daar ga ik dan op in.’

4. Weet zelf heel goed waarom je leden werft

‘Ik weet goed wat mij drijft. Ik ben ervan overtuigd dat hoe groter de bond is, hoe meer we kunnen betekenen voor onze leden. De stem van CNV’ers is een aantal keer van cruciaal belang gebleken bij het afsluiten van een goede cao. Wij konden de doorslag geven. Je kunt als vakbondslid echt het verschil maken. Elk. Lid. Telt. Met hoe meer we zijn, hoe beter de cao die we kunnen afsluiten.’

Je kunt als vakbondslid echt het verschil maken.
Hans Tuinman, CNV-kaderlid

5. Wees eerlijk en niet bang voor een beetje onrust

‘Als ik hoor dat ergens onrust of ontevredenheid is over de rol van de vakbond, dan ga ik erop af. Ik loop langs of bel op. Ik vraag wat er aan de hand is, wat we anders hadden kunnen doen en waarom dat had gemoeten. Ik wil dat graag weten. Met sommige dingen ben ik het eens. Dan zeg ik dat. Soms kan de vakbond er niet iets aan doen en als ik dat vind, zeg ik dat ook.

Soms zijn mensen teleurgesteld dat een zaak niet door een jurist wordt opgepakt. Maar dingen zijn zo nu en dan echt onmogelijk. Als we zeker weten dat we een zaak niet kunnen winnen, starten we niet met een proces. Daar moet je ook eerlijk over zijn. Mijn ervaring is dat mensen de duidelijkheid uiteindelijk ook waarderen. Eerst mopperen ze, of zijn ze zelfs boos, maar als je dan toch in gesprek blijft en probeert uit te leggen hoe jij er tegenaan kijkt, snappen ze dat ook vaak wel. En waarderen ze de duidelijkheid en eerlijkheid en het rechtstreekse contact. Én blijven ze lid. Dan heb je het over ledenbehoud en dat is even belangrijk als leden werven.’

6. Forceer nooit

‘Als collega’s die nog geen lid zijn duidelijk twijfelen houd ik ook op tijd op. Dan spreek ik ze na een week of drie nog wel eens aan: heb je erover nagedacht om lid te worden?’

7. Regelmatig contact met je bestuurder is belangrijk

‘Ik heb veel contact met mijn bestuurder, Marten Jukema. Hij is voor mij belangrijk. Heel belangrijk zelfs. We bellen elkaar zeer regelmatig over wat er speelt. Hij weet inhoudelijk heel veel, daardoor kan ik ook snel informatie terugleggen bij collega’s. Als ik een nieuw kaderlid heb geworven dan heet Marten die persoon altijd persoonlijk welkom. Dat zijn belangrijke dingen. Mijn collega’s zien dat er snel geschakeld kan worden, dat de lijntjes heel direct zijn, en de informatie goed en betrouwbaar.

Nabrander van Hans Tuinman: ‘Ik denk dat iedereen - leden, kaderleden én medewerkers van CNV Vakmensen - moet bedenken: hoe kan ik het CNV groter maken. Want juist in deze tijd staan mensen voor het lidmaatschap open omdat een sterke vakbond het verschil kan maken. Sterker: een bond met veel leden is van cruciaal belang.'