Werkgevers zoetwaren willen jeugdschalen opnieuw invoeren

De werkgevers in de zoetwarenindustrie (chocola, koek en snoep, ongeveer 8.000 werknemers) bieden in hun cao-eindbod slechts een minieme loonsverhoging. Tegelijkertijd willen ze de jeugdschalen opnieuw invoeren. “Dat komt er in feite op neer dat de jongere werknemers de loonsverhoging gaan betalen. Dat is voor ons onbespreekbaar”, zegt onderhandelaar Roel van Riezen van CNV Vakmensen.
De bond wil het eindbod van de werkgevers op dit moment nog niet aan de leden voorleggen, zegt Van Riezen. “Dit is zo’n slecht eindbod, dat kunnen we alleen maar met een krachtig negatief stemadvies aan onze leden voorleggen. We geven de werkgevers deze week de tijd om er alsnog goed uit te komen.”

Lonen

In het eindbod bieden de werkgevers een loonsverhoging van slechts 1% per 1 april dit jaar. “Dat is veel te laag en ook te laat, want de cao is al per 1 januari verlopen”, vindt Van Riezen.

Jeugdschalen

Verder willen de werkgevers de eerder afgeschafte jeugdschalen opnieuw invoeren. “We hebben eens uitgerekend wat dat betekent voor jongere werknemers. Ze gaan er tussen 10% en 60% op achteruit! De werkgevers betalen de loonsverhoging dus niet zelf; daar draaien de jongeren dan voor op. Dit plan moet echt van tafel. We willen juist definitief van die jeugdschalen af, daar is maatschappelijk ook brede steun voor. De jongeren doen hetzelfde werk, dus ze verdienen ook hetzelfde salaris.”

Visie

Volgens Van Riezen past het cao-eindbod niet in de gezamenlijke visie, die werkgevers en vakbonden enkele jaren geleden hebben opgesteld. “Daarin draait het juist om perspectief voor de sector, aantrekkelijk werkgeverschap en investeren in mensen. Er staat letterlijk in dat gelijk werk ook gelijk wordt beloond. Het cao-eindbod sluit daar totaal niet op aan.”