Werkgevers tuinzaadbedrijven laten kans lopen op cao-resultaat

Verrassingsbezoeken van vakbonden om werknemers te mobiliseren

Werknemers bij tuinzaadbedrijven in Noord-Holland kunnen in de vroege ochtend van 11 en 12 maart een verrassingsbezoek verwachten van vakbondsteams van CNV en FNV. De bonden willen bij de werknemers polsen hoe het verder moet, nu de werkgevers afgelopen vrijdag de kans hebben laten lopen om een nieuwe cao af te spreken.

De cao voor de 6.400 werknemers bij de tuinzaadbedrijven is eind vorig jaar verlopen. De werkgevers hebben een eindbod gedaan voor een nieuwe cao, maar dat is door werknemers massaal afgewezen. Een dringend verzoek van de vakbonden aan werkgeversorganisatie Plantum om met een beter cao-bod te komen, heeft afgelopen vrijdag niets opgeleverd.

Werkgevers laten het afweten

Grootste knelpunt is het loonbod van 5%. 'Veel te weinig', zegt onderhandelaar Jeroen Warnaar van CNV Vakmensen. 'Er moet echt meer bij, ook omdat de werknemers nog niet zijn gecompenseerd voor de enorme inflatie van de afgelopen jaren. Bovendien draait de sector uitstekend, met een jaarlijkse omzetgroei tussen de 5% en 7%.'

Naast het magere loonbod geven de werkgevers ook op andere onderwerpen niet thuis, bijvoorbeeld als het gaat om een betere positie voor uitzendkrachten en een betere regeling voor oudere werknemers die gezond hun pensioen willen halen.

Verrassingsbezoeken om met werknemers te overleggen

De bonden gaan nu bij de werknemers polsen hoe het verder moet en of ze bereid zijn om actie te voeren voor hun cao. Vanochtend staan de bonden onverwachts in alle vroegte (7.00 uur) op de stoep bij Enza (Enkhuizen), bij PanAmerican Seed (Hem) en bij Pop Vriend Seeds (Andijk). Ze roepen daar de werknemers op voor een informatiebijeenkomst in de lunchpauze.

Ook dinsdagochtend brengen de vakbondsteams verrassingsbezoeken aan een aantal bedrijven in Noord-Holland. Op maandagavond 18 maart organiseren de bonden een informatiebijeenkomst in café De Paus in Lutjebroek.

Over de tuinzaadsector

De cao Tuinzaadbedrijven geldt voor ongeveer 6.400 mensen, bij bedrijven als Rijk Zwaan, Bejo Zaden, Enza Zaden, Syngenta, Bayer en BASF/Nunhems. Deze bedrijven leveren over de hele wereld zaden voor voedingsgewassen. In de sector gaan miljarden om.