Wegblijven werkgevers supermarkten levensmiddelen-cao nogal vreemd

“Werkgevers die zijn betrokken bij de cao’s Vereniging Grootwinkelbedrijf Levensmiddelen en Levensmiddelen Branche schofferen hun hardwerkende personeel. Dit doen ze door weg te blijven bij het cao-overleg, omdat zij het overleg fysiek niet aandurven. “Vreemd als je bedenkt, dat het personeel van deze werkgevers wél dag in dag uit op de werkvloer wordt verwacht, zo stelt CNV Vakmensen-bestuurder Jacqueline Twerda.
Dinsdag 27 oktober om vijf uur zou een nieuwe overlegronde starten voor de cao van al die grote en kleine levensmiddelenbedrijven.

Twerda: “Volgens mij geldt voor de cao-onderhandelaars van werkgeverszijde hetzelfde als voor hun personeel: geen klachten? Dan aan het werk! En bij klachten mag je thuis blijven.”

Toeslagen

Klachten heeft de CNV Vakmensen-onderhandelaar ook. Haar tweede argument om het optreden van de werkgevers als niet netjes te betitelen is het plan van de werkgevers om alle toeslagen te schrappen zodat er tijdens zon- en feestdagen en avond- en nachtdiensten niets extra kan worden verdiend voor de inzet op ongebruikelijke uren. Dit initiatief bleek bij de start van de onderhandelingen, begin oktober.

“Werkgevers zeggen dat de consument steeds meer 24/7-openstelling verlangt. Het is niet langer bijzonder dat - bijvoorbeeld - een winkel na 18.00 uur en op Tweede Kerstdag open is. CNV Vakmensen stelt daar tegenover er wel degelijk bijzondere inzet van de werknemers – in de winkels én de distributiecentra - nodig is om die ruimere openingstijden mogelijk te maken. En hoewel er dus meer wordt verkocht gaat de winst over die producten onveranderd naar de supermarkt. Terwijl de extra inzet juist door de werknemers wordt geleverd. Die zouden dat moeten merken in hun arbeidsvoorwaarden.”

"Verhoog alle lonen"

Er is volgens Twerda wel een uitweg: “Verhoog alle loontabellen met het percentage dat werkgevers verdienen door de toeslagen te schrappen. Of maak de producten ’s avonds en op zon- en feestdagen gewoon duurder.”