voestalpine Automotive Components Bunschoten staakt

Werknemers van voestalpine Automotive Components in Bunschoten leggen vrijdag 12 februari het werk neer. Die dag wordt gedurende 24 uur gestaakt om een nieuwe cao voor de Metalektro af te dwingen.
De staking in Bunschoten is de zoveelste in een onderhand lange reeks acties voor die nieuwe cao. Ook op de 12e februari wordt weer corona-proof gestaakt.

Op die vrijdag wordt op het parkeerterrein van Twizst, aan de Kronkels in Bunschoten tussen 09.00 en 12.00 uur weer de zogenaamde staakstraat in gericht. De ongeveer 900 werknemers van het automotive-bedrijf kunnen zichzelf dan met eigen vervoer aanmelden als staker. Het inleveren van een stakingsformulier volstaat dit keer om vervolgens thuis ‘het werk te onderbreken’.

Medio december kwamen de onderhandelingen over een nieuwe cao voor de circa 160.000 werknemers in de metalektro-sector krakend tot een halt. Na een geweigerd ultimatum namens de vakbonden resteerde niets anders dan stakingen om alsnog een cao te bewerkstelligen.

Werkgeverskoepel FME blokkeert dat resultaat onder meer met de stelling dat ‘vanwege corona’ alle onderhandelingsruimte weg is. CNV Vakmensen stelt daar de bedrijfsresultaten in de branche tegenover. Die op de keper beschouwd allerminst slecht zijn en soms zelfs beter dan ooit. En daar waar de coronacrisis wel heeft toegeslagen zijn alternatieve afspraken mogelijk, volgens regels die al heel lang gelden in de sector. Maar voor de brede sector – die ongeveer 1.000 ondernemingen telt – is van belang dat modernisering van de cao moet.