Vastgoedbedrijf Vastint speelt bedenkelijk spel in coronacrisis

Werknemers van Belvar Life, werkzaam voor de hotelsector, worden mogelijk onterecht ontslagen. Belvar Life heeft het UWV gemeld dat het 25 mensen wil ontslaan. CNV Vakmensen maakt nu bij het UWV bezwaar tegen het collectieve ontslag, waarin vastgoedbedrijf Vastint volgens de bond een bedenkelijke rol speelt.
Belvar Life is een ‘backoffice-organisatie’, die actief is voor de hotelsector, onder meer voor Courtyard Amsterdam Arena Atlas. Het bedrijf verzorgt een aantal diensten, zoals financiën, personeelszaken, reserveringen en marketing. Doordat het aantal hotelboekingen vanwege de coronacrisis dramatisch is teruggelopen, is ook Belvar Life in de problemen gekomen. Het bedrijf heeft inmiddels ontslag aangevraagd voor 25 werknemers. Het is de vraag of dat terecht is.

Bezwaar

“We constateren iets vreemds met dat ontslag”, zegt onderhandelaar Erik Maas van CNV Vakmensen. “Vastgoedbedrijf Vastint, eigenaar van veel hotelpanden en op hetzelfde adres gevestigd als Belvar Life, heeft inmiddels de activiteiten in de hotels van het bedrijf overgenomen. Maar de mensen die het andere werk zouden moeten doen, zijn níet overgenomen. In plaats daarvan heeft Belvar Life ontslag voor ze aangevraagd. Daar maken wij nu bezwaar tegen bij het UWV. Als Vastint met de hotels door wil, dan horen aar de mensen van Belvar Life ook bij. Er is dan volgens ons sprake van overgang van onderneming en moeten de mensen dus een contract krijgen bij Vastint. De reden waarom dat niet is gebeurd, laat zich raden. Kennelijk is Vastint helemaal niet geïnteresseerd in het bedrijf en in de mensen, maar is de constructie vooral bedoeld om nog iets terug te zien van niet betaalde huurpenningen. Het vastgoedbedrijf speelt hier een bedenkelijke rol vinden wij.”

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

CNV Vakmensen vindt dat grote vastgoedbedrijven in de coronacrisis ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben, die bij deze kwestie ver te zoeken lijkt. De geeft de indruk dat dit vastgoedbedrijf zich maar één doel stelt: het zoveel mogelijk beperken van het risico voor de aandeelhouders. De bond heeft het UWV een brief gestuurd met het verzoek om de ontslagaanvragen af te wijzen.