Ultimatum voor ICL Fertilizers Europe

CNV Vakmensen heeft donderdag 15 april een ultimatum gesteld aan chemiebedrijf ICL Fertilizers in Amsterdam. “Na een half jaar onderhandelen over een nieuwe cao is het nu gewoon echt tijd voor een aanvaardbaar resultaat”, stelt bestuurder Chantal van Binsbergen van CNV Vakmensen. De oude cao bij ICL Fertilizers Europe verliep in september vorig jaar.
Na drie keer onderhandelen kwam de werkgever in januari met een eindbod voor de nieuwe cao. “Dat hebben onze leden krachtig van de hand gewezen als beneden de maat”, aldus Van Binsbergen.

ADV

Van Binsbergen: “Voor de werknemers verlangen wij nu een eenjarige cao tot november van dit jaar. De vorige cao verliep eind september 2020. In dat cao-jaar moeten de lonen omhoog met 5%. In het uitgebrachte eindbod kwam de werkgever niet verder dan 1% en een karige loonsverhoging in euro’s. Wel trok de werkgever bij die gelegenheid de eerdere wens in om geen adv-dagen toe te kennen voor nieuwe werknemers. Uiteraard houden wij ICL aan die nieuwe afspraak.”

Acties

CNV Vakmensen wil vóór woensdag 28 april 18.00 uur een toeschietende reactie hebben van ICL Fertilizers Europe. “Zo niet, dan zullen we actie gaan voeren”, aldus Chantal van Binsbergen. “Komende week gaan we daarover al met onze leden in overleg over hoe die acties vorm krijgen, zodat we snel kunnen schakelen als de werkgever niet het eerdere eindbod weer intrekt en terug komt aan de onderhandelingstafel.”