Tweede metalektro-staking bij ASML dinsdag een feit

Met opnieuw stakingen in het oostelijke deel van Noord-Brabant gaan CNV Vakmensen en FNV Metaal al weer de vierde week in van actievoeren in de metalektro-sector.

Werkonderbreking, een- en tweedaagse werkstakingen zijn de middelen die werknemers en vakbonden tot dusver inzetten. Om zo een goede nieuwe cao voor de 160.000 werknemers in circa 1.000 ondernemingen af te dwingen. Grootverdiener ASML is bijvoorbeeld dinsdag voor de tweede keer aan de beurt in de uitputtende actiereeks.

Maandag 8 februari wordt het werk in en rond Boxmeer voor 24-uur neergelegd bij ondernemingen als Marel, SPG Prints en Contiweb.
Dinsdag 9 februari schrijven de werknemers bij ASML zich opnieuw in als staker.

In beide gevallen organiseren CNV Vakmensen en FNV weer zogenoemde ‘staakstraten’. Die bieden stakers en vakbondsmedewerkers de kans om virusveilig actie te voeren in deze corona-tijd. Stakers melden zich met hun eigen voertuig op de actielocatie waar vervolgens het stakingsformulier wordt ingenomen. Het staken zelf - en dat is afwijkend van de gebruikelijke procedure - gebeurt thuis of elders. Maandag is die staakstraat vanaf 09.00 uur ingericht bij theater De Weijer in Boxmeer. Een dag later is de straat staak-klaar bij partycentrum Het Witven in Veldhoven.

Afstand houden

Bestuurder Arjan Huizinga van CNV Vakmensen: “Bij een gewone staking verzamelen werknemers zich doorgaans in een grote hal of op een groot plein. Onder de ‘overkapping’ van muziek, speeches en vakbondsleuzen is men die dag of dagen niet op de werkplek maar actief voor goede collectieve arbeidsvoorwaarden. Dat is nu niet anders. Het werk ondervindt hinder of valt zelfs geheel stil, afhankelijk van de hoeveelheid werknemers of afdelingen niet op het werk verschijnen. Alleen melden de stakers zich nu individueel en door ons bovendien ingedeeld in tijdvakken. Zodat in alle gevallen groepsvorming wordt vermeden en afstand houden eenvoudig is uit te voeren.”

Solidair

Zijn collega Peter Reniers van FNV Metaal stelt: “Bij onze leden, maar zeker ook bij de niet georganiseerde werknemers bij ASML, staat solidariteit naar collega’s in de sector hoog in het vaandel. Het verbaast hen dan ook dat ASML, als innovatieve onderneming, niet het voortouw neemt richting werkgeverskoepel FME. En daar aandringt om met serieuze voorstellen te komen die aansluiten bij de wens van de vakbonden.”

Volgens beide bestuurders is de vakbondsinzet voor deze grote cao alleszins redelijk en reëel. Arjan Huizinga: “We vragen van werkgevers binnen deze cao goede maatregelen voor een betere werk-privébalans. We verlangen zowel ruimte aan de voorkant van de loopbaan, door voor flexwerkers een vast contract te eisen na een dienstjaar, als ruimte aan het einde van de loopbaan. Als werknemers eerder kunnen stoppen met (zwaar) werken, of minder werkuren per week biedt dat dan weer uitzicht op een pensioen in goede gezondheid.”

Een loonsverhoging die meer doet aan de enorme inzet van werknemers in deze sector is ook belangrijk. “En dat betreft dus fors meer dan de 1,1% per jaar die werkgevers er voor over hebben!”