Thuiszitters gaan massaal met hele gezin naar de bouwmarkt

Mensen gaan massaal voorjaarsklussen, nu men thuis zit vanwege de coronacrisis. Dat leidt tot topdrukte en grote hoeveelheden opeengepakte mensen in bouwmarkten en doe-het-zelf-winkels. “Blijf thuis. Heb je echt iets nodig, ga dan niet met je hele gezin een doosje schroeven kopen. Ga niet, of ga alleen”, stellen Erik Honkoop en Marian Beldsnijder, van vakbonden CNV Vakmensen en FNV Handel.
Medewerkers achter de kassa’s maken zich volgens hen grote zorgen over de gezondheid van zichzelf en hun gezin. “Als dit aanhoudt, moeten de bouwmarkten dicht.”

Maatregelen

Bij een aantal bouwmarkten zijn inmiddels maatregelen genomen om de veiligheid van de medewerkers en bezoekers te waarborgen. “Er zijn bouwmarkten die serieuze maatregelen nemen, maar het is nog even de vraag of dit voldoende is. Werkt het niet en blijft de drukte, dan moeten bouwmarkten sluiting overwegen.” Bij woonconcern Ikea is deze knoop inmiddels doorgehakt, de filialen zijn vandaag gesloten.

Volgens CNV Vakmensen en FNV moeten bouwmarkten heel snel maatregelen nemen om de gezondheid van hun medewerkers en de klanten te waarborgen. Denk aan een deurbeleid, een maximaal aantal klanten, plastic schermen bij de kassa’s, niet afrekenen met contant geld en de inzet van beveiligers om de klanten te instrueren en alles in goede banen te leiden.

Veiligheid

De vakbonden sluiten zich aan bij de oproep van bouwmarkten aan klanten om niet met je gezin te gaan shoppen, maar vragen zich af of dit voldoende is. “Stel je aankopen uit. Als je echt iets nodig hebt, ga alleen. Houd afstand en breng de veiligheid van jezelf en de bouwmarktmedewerkers niet in gevaar. Slagen bouwmarkten er niet in om dit voor elkaar te krijgen, dan zul je de winkel moeten sluiten”, stellen Beldsnijder en Honkoop.