Staking in Metalektro kent succesvolle start

De eerste opvallende staking in de metalektro zit er op. In Alblasserdam en Eindhoven trokken bijna 1.700 stakers uit de metaalbedrijven in de regio per auto, motor of zelfs fiets door de ‘staakstraten’.

Daar pikten kaderleden en medewerkers van de vakbonden CNV Vakmensen en FNV Metaal hun stakingsformulieren op. Die formulieren hadden ze thuis al kunnen invullen. Alles voor een smetteloze, en soepel lopende actiedag.

Redelijke cao-eisen

De grote actiebereidheid van deze donderdag moet, volgens cao-onderhandelaar Arthur Bot, werkgevers toch al te denken geven. “Hieruit blijkt dat de actiebereidheid aanzienlijk is – vermoedelijk groter dan werkgevers veronderstelden. En wij zijn nog niet klaar. Volgende week staan de volgende stakingen al op het programma. Ik maak me sterk dat het dan toch niet lang zal duren voordat werkgevers bij hun koepelorganisatie FME zullen aankloppen voor een spoedige afronding van deze acties en dus het cao-onderhandelingsproces. Aan ons ligt het niet. Onze inbreng voor die nieuwe cao is gewoon redelijk.”

Arthur Bot, cao-onderhandelaar voor CNV Vakmensen herhaalde nog maar eens dat er qua nieuwe cao eigenlijk geen drempels zijn: “Er wordt, door de bank genomen, nog steeds goede zaken gedaan in de sector. En daar waar het minder gaat is afwijking van de cao mogelijk. FME en aangesloten werkgevers wéten dat. Die nieuwe, moderne cao kan er zó liggen."

Volgens Bot voldeden de stakingen deze donderdag geheel aan de verwachtingen die bonden er van hadden. In Alblasserdam en Eindhoven samen waren er bijna 1.700 stakers op de been. “Al moet ik dit keer wellicht zeggen ‘ter baan’.”

Actiecoördinator Peter de Jong toonde zich ook tevreden na afloop: “Dankzij strakke organisatie op beide locaties verliep deze stakingsdonderdag rimpelloos. Actievoerende werknemers en leden van de organiserende vakbonden voerden de actie corona-vrij uit. Afstand houden was nadrukkelijk het parool. Stakers bleven in de auto, op de motor of fiets; vakbondsactieleiders bleven in hun afgesloten cabines om de stakingsformulieren in ontvangst te nemen.”

Het ging daarbij om een staking over 48 uur voor de actievoerders bij DAF en ASML in het Eindhovense, en een staking voor 24 uur bij IHC en Thyssen Krupp rondom stakingslocatie Alblasserdam.

Smet(te)loos

Actiecoördinator Peter de Jong: “Al snel werd duidelijk dat lokale autoriteiten strikt toezicht hielden op de besmettingsloze uitvoering van de manifestatie. Politiewagens en voertuigen van de Bureau handhaving maakten regelmatig een rondje door de staakstraat in Eindhoven. Maar er was, letterlijk, een smetteloze uitvoering. Dat biedt ons goede vooruitzichten op de stakingen voor volgende week die we eveneens corona-proof zullen uitvoeren. We - werknemers en vakbonden - zijn goed bezig!”