Schoon beddegoed is ineens niets meer waard

CNV Vakmensen neemt het de werkgevers in de textielverzorging kwalijk dat zij de cao-onderhandelingen oneigenlijk op scherp zetten. “Een heel crisisjaar lang zijn de werknemers in de textielverzorging als ‘cruciaal’ bestempeld. Zó cruciaal dat ‘werken met milde klachten’ zelfs gewenst was en verplicht werd gesteld. Nu het aankomt op een nieuwe cao is die status ineens verdwenen en is het volop crisis in de sector volgens diezelfde werkgevers. Hun loonbod is daarom ook ‘non-cruciaal’: 0% dus.”
Dat stelt bestuurder Willem Kruithof van CNV Vakmensen na teleurstellend verlopen cao-overleg. Hij is not-amused en informeert nu de leden om hen te mobiliseren.

Geen vetpot

Kruithof stelt dat de werkgevers nu een verslechtering van de cao afdwingen onder het mom van coronacrisis. “Werkgevers in de branche willen alleen spreken over verbeteringen op langere termijn en dan ook nog onder voorwaarde dat deze weer kunnen worden ingetrokken in geval van een crisis. Maar het is in deze sector al geen vetpot voor de circa 7.500 werknemers En dus hoort er een behoorlijke beloning bij het vele werk dat wordt verzet. Het huidige cao-bod van werkgevers laat duidelijk zien hoe zij over hun werknemers denken: een kostenpost in plaats van cruciale gewaardeerde krachten.”

Volgens de CNV Vakmensen-bestuurder is het heel goed mogelijk om afwijkende afspraken te maken op bedrijfsniveau als tenminste wordt aangetoond dat de omzet inderdaad onder druk staat. Kruithof: “Maar die uitzonderingspositie, dat maatwerk, is altijd al een mogelijkheid geweest. Dat zou geen punt aan deze cao-tafel moeten zijn.”

5 Slagen in de rondte

Tegelijkertijd benadrukt Kruithof dat juist vanwege de coronacrisis enorme omzetten zijn gedraaid in de textielreiniging. “Vanwege enorm hoge bezettingsgraden
én besmettingsgraden van ziekenhuizen was snelle en goede bewassing van bergen beddengoed en kleding van het allergrootste belang. De werknemers hebben zich vijf slagen in de rondte gewerkt om dit alles gedaan te krijgen. Met, zoals gezegd, een niet te missen risico vanwege ‘besmet’ ziekenhuislinnen. Daar mag nu best iets substantieels  tegenover staan.”