Laatste KerstK®ans voor regionale metalektro

Een KerstK®ans met een grote K. Die delen CNV Vakmensen en FNV Metaal komende maandag en dinsdag uit in diverse metalektro-bedrijven in de regio Friesland. De typische feestversnapering moet bij werkgevers en werknemers nog eens het belang van een goede cao voor de 150.000 werknemers in de metalektro benadrukken.

Als per direct de kans wordt aangegrepen dan is een cao voor oudjaar toch nog mogelijk wellicht. Anders staat een winter en voorjaar vol acties op de rol.

Eerder deze week lieten werkgevers het ultimatum van de vakbonden langs zich heen gaan. De actiemodus was daarom per donderdagmiddag 12.00 uur een feit. “Maar wij willen als CNV Vakmensen mensen - ook werkgevers - altijd graag een laatste kans bieden op verbeteren van de inzet”, zo stelt bestuurder Jikkie Aalberts van CNV Vakmensen. “Vandaar dit ludieke gebaar waarin we het belang van een en ander toch nog eens willen onderstrepen”, vult haar FNV-collega Wilma Nieveen aan.

Maandagochtend 14 december gaan CNV Vakmensen en FNV Metaal langs bedrijven in:

Leeuwarden
- Trivium Packaging in Leeuwarden (07.00 uur; Woudmanstraat 1)
- Stalinrichter Royal de Boer (08.15 uur; Vestaweg 5)
- Jongia NV (12.00 uur; James Wattstraat 8).

Kootstertille
- Stertil (09.15 uur; Westkern 3)
- Biddle (09.30 uur; Markowei 4) een laatste kerstk®ans.

Een dag later, dinsdag 15 december worden nog kerstK®ansen uitgedeeld in:

Winsum
- De Wulf Miedema (07.00 uur, Klaesterdijk 43).

Leeuwarden
- Neways in Leeuwarden (tijdstip nog onbekend; Simon Vestdijkwei 2)
- De Jong in Gorredijk (tijdstip nog onbekend; Leitswei 4)

Ludiek maar serieus

Hoewel de ‘KerstK®ans’ voor de metalektro ludiek oogt is de inzet serieus, volgens Aalberts en Nieveen.
“Werkgeversvereniging FME heeft de onderhandelingen over een nieuwe cao op slot gegooid onder de noemer dat er geen geld is. Dat is een onzinnig argument, want dat geld is er wél. Heel veel metalektrobedrijven hebben het ook in 2020 heel goed gedaan, sommige zelfs extreem. En voor al die bedrijven waar het tegendeel waar is, zijn wij als vakbonden bereid om aangepaste afspraken te maken. De FME weet dat. Dus dat het akkoord er niet al ligt is eigenlijk vreemd”, zo stellen zij.

Beide bestuurders sluiten niet uit dat ook elders in het land de komende dagen nog een laatste KerstK®ans wordt geboden aan metalektrobedrijven. Met deze eerste 4.000 stuks is in Friesland alvast de toon gezet.