Kans op actie in distributiecentra Albert Heijn neemt toe

Onderhandelingen over nieuwe cao verlopen uiterst moeizaam

De kans dat er acties plaats gaan vinden in de distributiecentra van Albert Heijn wordt volgens CNV Vakmensen-bestuurder Soraya Faez met de dag groter. ‘De onderhandelingen over een nieuwe cao verlopen uiterst moeizaam’, zegt ze. ‘De medewerkers smachten naar een fatsoenlijke salarisverhoging om gestegen kosten, onder andere voor boodschappen, te kunnen compenseren. Maar uitgerekend de grootgrutter zelf houdt zijn hand op de knip.’

Volgens de CNV-onderhandelaar staat wat de directie zijn personeel tot nu toe biedt, in geen enkele verhouding tot de inflatie van het afgelopen jaar. ‘Medewerkers gaan er daarmee hard op achteruit. En dat is niet te rijmen met de goede bedrijfsresultaten. Iets waar de top van het bedrijf onlangs nog wel rijkelijk voor werd beloond. Als de werkgever niet verder over de brug komt, sluit ik niks uit.’

Geen concrete verbeteringen, wel verslechteringen

De onderhandelingen over een nieuwe cao lopen sinds februari. Faez heeft echter geen moment het gevoel gehad dat de directie concrete verbeteringen wil. Voor een eenjarige cao (vanaf 15 april) presenteerde Albert Heijn tot nu toe een salarisverhoging die mijlenver af staat van de inflatiecorrectie (14%) plus 100 euro die CNV Vakmensen voor ogen heeft. Verder heeft Albert Heijn onder andere aangegeven meer vaste banen te willen aanbieden, maar wel tegen slechtere voorwaarden.

Medewerkers niet gediend van verdeel en heers

Het zijn voorstellen die volgens de CNV-bestuurder exemplarisch zijn voor de onderhandelingen. ‘Aan de ene kant proberen ze hun eigen medewerkers af te schepen met een minimale salarisverhoging. Aan de andere kant willen ze slechtere arbeidsvoorwaarden doorduwen via nieuwe medewerkers. Het is een verdeel en heers-tactiek waar de werknemers niet van gediend zijn. Als mensen volgens verschillende voorwaarden aan het werk zijn, creëert dat op den duur tweespalt op de werkvloer.’

Eenheid onder de medewerkers

Des te opvallender is het hoe eensgezind alle medewerkers zijn dit jaar, vindt Faez. ‘Fulltimers, parttimers, uitzendkrachten, ze zijn niet van plan zich uit elkaar te laten spelen. Ze willen solidair zijn met elkaar door tégen elke verslechtering te stemmen, ook als die hen niet persoonlijk raakt. Ze willen eenheid. Dus ook bijvoorbeeld met de weekendkrachten. Onze leden hebben al aangegeven bereid te zijn om in actie te komen. Dat betekent dat als de werkgever niet snel met wat beters over de brug komt, hij zijn borst kan natmaken.’