Heineken slaat door met grote reorganisatie

Bierbrouwer Heineken wil de komende jaren wereldwijd maar liefst 8.000 banen schrappen, waarvan een nog onbekend aantal in Nederland. Bijna 10% van het totaal aantal werknemers. “Dat zijn grote getallen. Het is zeer de vraag of zo’n harde ingreep wel nodig is”, vindt onderhandelaar Roel van Riezen van CNV Vakmensen.
De coronacrisis heeft ook Heineken hard getroffen. Bij de presentatie vandaag van de jaarcijfers kondigde Heineken daarom een grote reorganisatie aan.

Nog steeds winst

Van Riezen is daar kritisch over: “Net als veel andere bedrijven lijdt Heineken nu flink omzetverlies. Maar er zit genoeg vet op de botten om deze periode te doorstaan. Het bedrijf blijft nog steeds winst maken. Bovendien is de vraag in hoeverre het omzetverlies blijvend is. Zodra de lockdowns worden versoepeld en de horeca weer open gaan, veert de omzet weer op. Heineken slaat met deze grote reorganisatie door, we zullen de invulling van die plannen kritisch gaan volgen. Er mag ook een evenwicht zijn tussen de belangen van aandeelhouders en van werknemers. Nu lijken werknemers te betalen voor de winst van de aandeelhouders.”