"Grote jongens weer aan de beurt"

“De grote jongens zijn weer aan de beurt”, zegt bestuurder Robert Wonnink van CNV Vakmensen. Daarmee doelend op alweer een staking in de regio Eindhoven/Veldhoven met als inzet een nieuwe cao voor de 160.000 werknemers in de metalektro.
CNV Vakmensen en FNV Metaal gaan donderdag 11 maart zowel in Veldhoven als Eindhoven ‘op herhaling’. Al is het allesbehalve een oefening - waar immers ooit de term voor stond toen de militaire dienstplicht er nog was in Nederland. Enige overeenkomst is er echter wel degelijk. De stakers willen in colonne van Veldhoven naar het Parktheater in het Stadswandelpark in Eindhoven rijden.

Werknemers van grote metalektro-ondernemingen als VDL, ASML, Thermo Fisher, Neways en talloze andere branchegenoten nemen donderdag deel aan de derde actie/staking in de regio voor een nieuwe cao in de 1.000 ondernemingen die onder de Metalektro vallen.

Colonne

Om de werkgevers nog duidelijker te maken dat er snel een nieuwe cao moet komen, verzamelen de vakbonden nu eerst hun stakers bij het Witven, pal achter de ASML-fabriek. Vanaf daar rijden ze dan in optocht naar de staakstraat bij het parktheater in Eindhoven. Daar worden de stakingsformulieren ingenomen.

Lange adem

Net als twee jaar geleden lijkt deze cao een kwestie van lange adem te zijn, meent bestuurder Robert Wonnink. “Werkgeverskoepel FME heeft kennelijk geen haast met het afspreken van eerlijke arbeidsvoorwaarden. Maar omdat dit nu al de zoveelste keer is dat er gestaakt wordt binnen deze Eindhovense ondernemingen zou het zo maar kunnen dat de FME vanuit het Eindhovense eerdaags een oproep krijgt om eens in beweging te komen.”

Stand van zaken onderhandelingen:

Vakbonden willen minimaal 4 - 5% loonsverhoging in 1 jaar, terwijl werkgevers uitkomen op 2,25% in 2 jaar. Maatregelen om het werk lichter te maken aan het einde van de loopbaan willen vakbonden structureel opnemen in de cao. Werkgevers willen niet verder gaan dan een proefproject. Werkgevers willen ook niet mee gaan in de wens dat flexcontracten automatisch een vast contract worden na 6 maanden. Ook voelen ze er niets voor om 5 mei een vaste vrije feestdag te maken. Naar wens van zowel vakbonden als regering.