Flinke loonsverhoging voor werknemers in de glastuinbouw

Lonen gaan minimaal 7,2% omhoog, oplopend tot 13,5%

Werknemers in de glastuinbouw kunnen een stevige loonsverhoging tegemoet zien, oplopend tot in totaal 13,5% voor werknemers in de laagste schalen. 'Mooi dat het in de nieuwe cao is gelukt om de lonen in de glastuinbouw naar een hoger niveau te tillen', zegt onderhandelaar Jeroen Warnaar van CNV Vakmensen.

De cao in de glastuinbouw geldt voor zo'n 37.000 vaste krachten, maar heeft ook direct impact op de vele tienduizenden flexkrachten in de sector. Die krijgen namelijk dezelfde beloning. Afhankelijk van het seizoen kan het aantal werknemers in de sector oplopen tot zo'n 115.000.

Lonen gaan omhoog

Het gaat om een cao van 15 maanden, van 1 januari 2024 tot 1 april 2025. In 3 stappen gaan de lonen sowieso omhoog met in totaal 7,2%:

• 4% per 1 januari 2024
  • 1,7% per 1 juli 2024
  • 1,5% per 1 januari 2025

'Maar daar blijft het niet bij, omdat intussen ook het minimumloon omhoog gaat', zegt Warnaar. 'Daarom hebben we het hele loongebouw aangepakt en omhoog getild. Dat pakt vooral goed uit voor de werknemers in de lagere schalen, zij gaan er in procenten het meeste op vooruit. De loonsverhoging kan voor hen oplopen tot in totaal 13,5%.'

Loonsprong voor werknemers van 19 jaar

Werknemers van 19 jaar maken in deze cao een extra sprong: zij krijgen vanaf nu een 'vakvolwassen loon'. Die leeftijd lag op 20 jaar.

Andere afspraken

Verder zijn in de cao nog andere belangrijke afspraken gemaakt:

• De reiskostenvergoeding gaat naar het fiscale maximum van 23 cent per kilometer.
  • De werkgevers hebben toegezegd om zich in te spannen om meer flexkrachten in vaste dienst te gaan nemen.
  • Met het oog op de klimaatverandering komt er meer aandacht voor werken in de hitte. Het sectorinstituut Stigas, verantwoordelijk voor arbozaken, gaat aan de slag met instructies en adviezen.

Leden mogen stemmen

'Mooi dat er nu weer een nieuwe cao is, waar alle partijen bij betrokken zijn', zegt Warnaar. 'We gaan het resultaat nu voorleggen aan onze leden, zij mogen erover gaan stemmen.'