Flinke loonsprong voor medewerkers tankstations

Jongeren gaan er tot wel 46% (!) op vooruit

Als het aan vakbonden en werkgevers ligt, gaan medewerkers van tankstations en wasstraten er volgend jaar flink op vooruit. In een cao-resultaat spraken ze een loonsverhoging af van 10%. Omdat de jeugdschalen een extra boost krijgen, gaan sommige jongeren er zelfs 46% op vooruit. ‘Dit is echt een ongekende afspraak voor deze branche’, zegt CNV-onderhandelaar Gerard van Dijk. ‘Maar helemaal terecht. De mensen in deze cao zijn geen topverdieners. Zij voelden de inflatie de afgelopen twee jaar het hardst.’

De cao Tankstations en Wasbedrijven geldt zowel voor iedereen die werkt bij de verkoop van motorbrandstoffen en andere energievormen zoals laadpalen voor elektrische voertuigen, als voor de mensen die werken in bedrijven waar vervoersmiddelen worden gewassen en gereinigd. In de volksmond wordt de cao ook wel cao Tank en Was genoemd.

Mooie stap voor medewerkers en branche

Voor de komende cao, die 15 maanden moet gaan gelden (van 1 januari ‘24 t/m 31 maart ‘25) , is een loonsverhoging afgesproken van € 185,- bruto per maand (fulltime) voor iedereen per 1 januari. Op 1 december 2024 komt daar nog eens € 65 bij. Dat komt neer op gemiddeld 10%. Daarnaast gaan de jeugdschalen fors omhoog. 15 t/m 19-jarigen kunnen zelfs uitzien naar een loonstijging van 34% tot 46%.
Van Dijk: ‘Dat is een mooie stap voor een groep hardwerkende mensen die een koopkrachtdaling hebben meegemaakt. Verder moet je je ook realiseren dat er sprake is van een krappe arbeidsmarkt en de branche moeite heeft om mensen voor zich te behouden en aan te trekken. In dat licht is de flinke loonsprong ook goed nieuws.’

Nachtvenster

Naast de loonafspraak is Van Dijk ook te spreken over enkele andere afspraken die zijn vastgelegd. Zo wordt het nachtvenster verruimd met één uur en gaat het in om 23.00 uur in plaats van 00.00 uur. De nachttoeslag gaat bovendien omhoog van 25% naar 30%. Verder wordt ook het generatiepact iets uitgebreid.

Niet alle wensen ingewilligd

Toch zijn er volgens Van Dijk ook wensen van de vakbonden blijven liggen, zoals eerder met pensioen kunnen, het generatiepact nog verder uitbreiden en het verhogen van de weekendtoeslag. ‘Dat hebben de werkgevers resoluut afgewezen.’
Al met al constateert de CNV-onderhandelaar dat er toch sprake is van een concrete beweging bij werkgevers. ‘We gaan nu aan onze leden vragen of dat voldoende is. Zij mogen er de komende periode over stemmen. Wij adviseren positief!’