Dreiging acties in houthandelbranche neemt toe

“De dreiging met acties in de houthandelbranche neemt toe met de dag”, stelt onderhandelaar Souleiman Amallah van CNV Vakmensen. Hij legt het cao-eindbod van de werkgevers in de 4.500 werknemers tellende branche met een negatief advies voor aan de leden. “Volstrekt ontoereikend, dat bod.”

De werkgevers kwamen met een mager loonbod van 1,5% in twee jaar tijd en een geringe eenmalige uitkering. Die laatste moest worden verrekend met een eerder uitbetaalde eenmalige uitkering. En al deze toezeggingen zijn slechts mogelijk als werknemers tot aan 60-jarige leeftijd blijven overwerken of in ploegendiensten worden ingezet tot aan hun 62e.

"Niet terug naar af"

“Er bestaan al prima - betere - afspraken rondom overwerken en ploegendiensten. Daar willen onze leden niet aan morrelen. Die willen niet terug naar af; terecht”, benadrukt Souleiman Amallah.

“Samenvattend heb je het hier dus over verslechtering van de arbeidsvoorwaarden”, stelt Amallah. “Wij verlangen voor de 4.500 medewerkers een loonsverhoging van 4,5% tot aan maart volgend jaar. En dat dan zonder dat werknemers daarvoor zogenoemde ontziemaatregelen moeten inleveren. Want de aard van het werk is dusdanig dat het nog een hele opgave is om gezond de pensioendatum te halen. Verlichten van de werklast is daarbij echt een onmisbaar hulpmiddel in de cao.”

Eerder stoppen

Los van verlichtend werk wil CNV Vakmensen ook de verruiming van de vroegpensioenmaatregelen van toepassing laten zijn op de houthandelbranche. Deze komen voort uit het gesloten pensioenakkoord en stellen werknemers in staat om maximaal 3 jaar voor bereiken van de pensioenleeftijd te kunnen stoppen met werken met behoud van een redelijk inkomen. Werkgevers ontvangen daarvoor op hun beurt ook financiële ondersteuning vanuit de overheid.