Doe je supermarktboodschappen liefst alleen

“Doe liefst alleen de boodschappen.” De oproep is niet nieuw, maar gevoelsmatig toch nodig. Premier Rutte zei het al, maar bestuurder Jacqueline Twerda van CNV Vakmensen hoopt met deze oproep klanten ertoe te bewegen, sociaal verantwoord boodschappen te doen. Dit in het belang van de werknemers die werken in de supermarkten.
“Dagelijks komen er bij CNV Vakmensen veel bezorgde berichten binnen van leden die werkzaam zijn in de supermarkt. De hoeveelheden klanten die boodschappen komen doen - sommige met het hele gezin - maakt ze echt bang. Boodschappen doen moet gewoon blijven doorgaan natuurlijk. Maar mensen, kom dan zoveel mogelijk alleen!”

Frustrerend

Twerda geeft aan dat de meeste werkgevers maatregelen hebben troffen voor de werknemers om de RIVM-richtlijnen te kunnen hanteren. “Wij krijgen dagelijks veel vragen van leden over veiligheid en gezondheid als je werkzaam bent in de supermarkt. Wij geven aan dat het in orde is als de RIVM-richtlijn wordt gehanteerd. Daarom is extra frustrerend, dat het nu net de klanten zijn, die het personeel daar onnodig risico laten lopen.”

Werknemers in de supermarkt zullen moeten blijven werken om ervoor te zorgen, dat mensen gewoon de belangrijke boodschappen kunnen blijven doen, onderstreept Twerda. “Zij lezen ook de berichten voor grote winkelketens die de deuren sluiten, omdat die de veiligheid van hun werknemers niet meer kunnen garanderen. Dat doet iets met werknemers, als van jou verwacht wordt, dat je wel blijft werken. Vandaar deze dringende oproep.”

Besef

De CNV Vakmensen-bestuurder wil vooral ook het besef los maken bij winkelend publiek om alléén naar de winkel te komen om boodschappen te doen.
“Onze leden zien hele families om zich heen zwermen. Tja, dan gaat het statische besmettingscijfer toch echt omhoog. Wie wil dat nou? Mensen, laat je familie thuis, of dan op z’n minst buiten de supermarkt - op de parkeerplaats - als hulp bij tillen onmisbaar mocht zijn. Iedereen snapt dat je een klein kind niet alleen thuis kunt laten. Maar in alle andere gevallen doet CNV Vakmensen een oproep aan winkelend publiek: geef de supermarktwerknemers de ruimte en een redelijke kans om niet besmet te raken.”

Bevoorrading

Jacqueline Twerda is goed te spreken over de maatregelen die de meeste supermarkteigenaren nemen voor het personeel. De alertheid daar stemt me optimistisch. De blik wordt ruimer, naarmate deze crisis breder