CNV wil landelijke consumentenwijzer voor hotels

Er moet een landelijke consumentenwijzer voor hotels komen, die snel inzicht geeft of een hotel de Schoonmaakcode heeft getekend of niet. CNV Vakmensen wil zo’n consumentenwijzer per 1 november lanceren.

Directe aanleiding is een uitzending van Kassa, gisteravond, waaruit pijnlijk bleek dat de schoonmaak van hotelkamers te wensen over laat. Uit een steekproef bij zes hotels bleek dat - ondanks de aangescherpte coronaprotocollen - bedden en wc’s niet schoon waren en gebruikte handdoeken niet waren vervangen.

Frustrerend

“Je kunt nog zulke mooie protocollen hebben, maar als de hotelschoonmakers de tijd niet krijgen om een kamer goed schoon te maken, heb je er niks aan”, stelt Jan Kampherbeek van CNV Vakmensen. Volgens hem is de schoonmakers doorgaans niets te verwijten. “In de schoonmaakbranche hebben we de opleidingen prima geregeld. Verreweg de meeste schoonmakers zijn goed opgeleid en weten precies hoe het moet. Maar als je de kans niet krijgt om je werk goed te doen, simpelweg omdat je er de tijd niet voor krijgt, dan is dat enorm frustrerend.”

Zo goedkoop mogelijk

Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van geld, zegt Kampherbeek. “Hotels willen het allemaal zo goedkoop en dus zo snel mogelijk. Drie tot vier kamers in een uur, dan kun je een kamer echt niet goed schoonmaken. Dat snapt iedereen, zou je zeggen. Maar veel hotelbazen denken kennelijk dat het prima kan. Als hotelgast zou ik daar voortaan geen genoegen meer mee nemen. Wij raden gasten aan om bij het boeken van een hotelkamer voortaan te vragen of het hotel wel de Schoonmaakcode heeft ondertekend.”

Schoonmaakcode

CNV Vakmensen hamert al jaren op het belang van die Schoonmaakcode (voluit de ‘Code Verantwoordelijk Marktgedrag). In die code beloven de betrokken partijen (opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven) om de schoonmakers op een nette manier te behandelen en volgens de cao te betalen. In de hotelschoonmaak betekent dat bijvoorbeeld: betalen voor de gewerkte uren en niet per schoongemaakte kamer. Kampherbeek: “Als partijen die code tekenen, kunnen we hen daar vervolgens ook aan houden. Zo kunnen we de bestaande praktijk doorbreken en met elkaar naar een hogere standaard toe werken. Waarbij schoonmakers de tijd krijgen om hun werk goed te doen. Daar worden zij zelf een stuk vrolijker van, maar de hotelgasten vast en zeker ook.”

Consumentenwijzer

De bond wil een landelijke consumentenwijzer, waarmee hotelgasten snel kunnen zien of een hotel de Schoonmaakcode heeft ondertekend. “Op 1 november publiceren we alvast een eerste lijst, met hotels die de code inmiddels hebben getekend. Die lijst groeit gelukkig. Helaas zijn er ook hotels die – na herhaald aandringen – weigeren om de Schoonmaakcode te tekenen. Die publiceren we ook. Ons advies: boek daar geen kamer, tot ze hun verantwoordelijkheid nemen en de Schoonmaakcode tekenen.”