CNV verlangt goed sociaal plan van Wehkamp

Er moet een goed sociaal plan komen voor de tientallen Wehkamp-werknemers die eind dit jaar hun baan verliezen.
Dat stelt bestuurder Jacqueline Kraan van CNV Vakmensen naar aanleiding van de vandaag aangekondigde reorganisatie bij dé Nederlandse thuiswinkel van oudsher, Wehkamp. “‘Thuis winkelen’ wordt voor deze mensen ‘thuis zitten’. Vooral in Maurik is de gemiddelde leeftijd zo hoog dat bemiddeling naar een nieuwe baan lastig zal zijn.”

Verouderd distributiecentrum

In Maurik staat een verouderd distributiecentrum van Wehkamp. Om die reden wil de onderneming dit centrum sluiten en de activiteiten overbrengen naar Zwolle. Daar is ook een distributiecentrum, het Wehkamp-hoofdkantoor én de Wehkamp-fotostudio gevestigd. Die laatste wil de directie eveneens verhuizen naar het distributiecentrum in Zwolle.

Op het hoofdkantoor en in Maurik gaan banen vervallen. Tientallen is zeker, het exacte aantal hangt nog af van de gesprekken met de ondernemingsraad. “Pas als die instemt met het voorgenomen directiebesluit ontstaat er meer helderheid”, stelt bestuurder Kraan van CNV Vakmensen.

Te ver

Niettemin zal de beslissing in Maurik in ieder geval zwaar vallen. “Voor deze mensen is het ondoenlijk om met hun verplaatste werk mee te verhuizen. De reistijd woon/werk is onacceptabel.”

Om die reden verlangt CNV Vakmensen ook een goed sociaal plan om de verloren banen te compenseren. “In Maurik is de gemiddelde leeftijd hoog, maar voor alle betroffen vestigingen geldt dat de dienstverbanden doorgaans lang zijn. Dat, opgeteld bij het gegeven dat Wehkamp nog altijd winst maakt ondanks gedegen concurrentie van andere ‘thuisbezorgers’, maakt een goed sociaal plan tot een vereiste."

Komende dinsdag bespreekt Jacqueline Kraan de omvang van het sociaal plan. “Maar daarvoor zal ik ook eerst bij de medewerkers informeren naar hun wensen en vereisten.”