CNV Vakmensen zet acties cao Metalektro deels in de wacht

Nu Nederland in forse mate op slot gaat, om groepsvorming zoveel mogelijk te vermijden, gaat CNV Vakmensen (en ook FNV) mee in die maatregel. Dit betekent dat de vakbonden de acties in de metalektro in de wacht zetten. Althans acties die inhouden dat werknemers naar (stakings)bijeenkomsten gaan/komen.
"Protestacties die niet neerkomen op groepsvorming gaan vooralsnog wél gewoon door. Maar alleen als daar op de desbetreffende werkvloer ook zo over wordt gedacht", benadrukt onderhandelaar Arthur Bot van CNV Vakmensen.

“Onze vakcentrale-voorzitter roept de leden op om zich aan de door de regering opgelegde regels te houden. Voor niemand zijn die nieuwe strakke regels leuk. Maar wel erg noodzakelijk omdat we het Covid19-virus anders niet onder bedwang krijgen”, zo stelt Bot. “Dan kan het niet zo zijn dat we vanwege een cao-conflict die regels ombuigen.  Dat conflict blijft heus wel tot na 19 januari, tenzij werkgevers ons alsnog aan de onderhandelingstafel vragen met een goed antwoord op ons ultimatum.”

Bot stelt dat het in niemands belang is om met cao-acties de gezondheid van mensen in gevaar te brengen. “Dus gaan we - CNV Vakmensen én FNV Metaal - dingen met groepsvorming vermijden. Maar acties waarbij bijvoorbeeld overwerk niet wordt uitgevoerd, totdat er een nieuwe goede cao Metalektro ligt, gaan in principe wel gewoon door.”

Volgens de CNV Vakmensen-onderhandelaar kan de ‘lockdown’ zelfs een 'vermomde zegen' zijn voor de werkgevers. “De druk gaat een heel klein beetje van de ketel. Wellicht dat zij dat respijt aangrijpen om vóór 19 januari met een goed antwoord te komen en daarmee harde acties zelfs helemaal overbodig maken.”