CNV Vakmensen nog niet overtuigd van koers KLM-ingreep voor kostenreductie

Het gevoel van urgentie wordt volledig onderschreven. “Corona veroorzaakt bij KLM de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog”, stelt bestuurder Michiel Wallaard van CNV Vakmensen de virus-impact op mens en onderneming onomwonden vast. “Maar de accenten die KLM legt in zijn reorganisatie-aanpak stroken vooralsnog onvoldoende met het beeld van rechtvaardigheid zoals wij dat hebben.”
KLM maakte bekend fors (moeten) in te grijpen om de onderneming in de lucht te houden. Onder het grondpersoneel gaat het dan om 500 fte’s die moeten verdwijnen. In de gehele KLM NV gaat het zelfs om 3.800 fte’s minder ten opzichte van voor de crisis.

Wallaard: “Als CNV Vakmensen hechten wij eraan dat KLM de kaasschaaf zorgvuldig hanteert waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Zodanig dat er evenwichtig wordt bespaard op kosten, zonder dat individuele werknemers in een onmogelijke positie terecht komen. Wij benadrukken daarom de Haagse motie om KLM’ers met een inkomen van minder dan 1,5 x modaal zoveel mogelijk te ontzien. KLM legt de lat qua inleveren al bij 1 x modaal. Als je dat rücksichtlos uitoefent - ook bij eenverdienende parttimers of bij partners die beiden voor KLM werken - dan komen mensen dus in de knel. Al helemaal omdat ze vaak in een dure omgeving, vlakbij Schiphol wonen.”
 
Overleg met de leden is nu aan de orde, stelt Michiel Wallaard. “KLM maakt enkele keuzes die te verdedigen zijn. Je moet een volwaardig speler blijven in het luchtruim. Een verloren positie krijg je nooit meer terug, met alle gevolgen voor werkgelegenheid op de langere termijn. Maar dat vereist ook werknemers die het werk deskundig en volwaardig kunnen blijven uitvoeren.”

Cao

Een optie die KLM voorstelt volgens Wallaard is het uitstellen van de cao-loonsverhoging die anders in augustus zou volgen. “Maar wat betekent dit voor mensen die de komende tijd hun baan verliezen? Het betekent een lagere WW-uitkering. 
Tegelijkertijd heeft KLM grote financiële problemen. Problemen die niet verdwijnen door geen punt of komma meer te wijzigen aan de cao’s bij KLM die vorig jaar tot en met 2022 zijn afgesloten. Ze verdwijnen ook niet door de omvang van het personeelsbestand niet aan te passen aan de sterk gedaalde vraag.”

Redelijk

Nader overleg is dus nodig, volgens Wallaard. “Nu de eerste contouren van de benodigde veranderingen eindelijk zichtbaar zijn kunnen we met de leden afwegingen maken over cao-aanpassingen en behoud van werkgelegenheid. CNV Vakmensen bepaalt in samenspraak met de leden wat KLM van zijn werknemers in redelijkheid kan vragen als bijdrage in de oplossing. Die werkwijze blijft het uitgangspunt in de verdere besprekingen met de directie tot aan oktober, als het totale plan gereed moet zijn.”