CNV-leden stemmen in grote meerderheid in met nieuwe cao Bouw en Infra

‘Voor UTA-medewerkers nog vol aan de bak’

De leden van CNV Vakmensen hebben in grote meerderheid ingestemd met het eindbod van Bouwend Nederland over een nieuwe cao Bouw en Infra. Ook FNV-leden konden zich erin vinden. Dat betekent dat er voor volgend jaar een nieuwe overeenkomst ligt, mét een flinke loonsverhoging. CNV-onderhandelaar Gijs Lokhorst is tevreden, maar ziet ook dat er nog aandachtspunten zijn: ‘De loonsverhoging van in totaal 7% plus € 100 vinden onze leden passend. Voor UTA-medewerkers moeten we op sommige onderdelen nog vol aan de bak, zo laten ze weten.’

‘De inflatie heeft de afgelopen jaren een diepe krater geslagen in de koopkracht van medewerkers’, vervolgt de CNV-bestuurder. ‘In tegenstelling tot veel andere Nederlanders waren bouwvakkers en UTA-medewerkers daarvoor nog niet gecompenseerd. Wat we nu hebben afgesproken, namelijk structureel 3,5% en € 50 per 1 januari en nog eens 3,5% en € 50 per 1 juli, dus in totaal 7% plus € 100 in één jaar, is wat ons betreft heel mooi en passend. Onze leden vonden dat ook.’

Verlenging RVU-regeling

Wat de leden ook konden waarderen is de verlenging van de RVU-regeling. Dat betekent dat bouwend personeel in ieder geval in 2024, de looptijd van de cao, met een regeling eerder kan uittreden. ‘We hebben zelfs afgesproken de regeling met 5 jaar te verlengen’, zegt Lokhorst. ‘Maar dan moet de overheid ook meewerken en de geldende wetgeving verlengen. Het belang ervan lijkt me duidelijk; dit zware werk is niet voor iedereen tot aan zijn pensioen vol te houden.’

Positie UTA-medewerkers

Toch ziet Lokhorst ook dat met name UTA-medewerkers -zeg maar het niet bouwend personeel in de sector- nog wel wat wensen hebben, met name op het terrein van overwerk en reisuren. ‘Ondanks allerlei beloften lopen zij qua arbeidsvoorwaarden nog steeds achter op het bouwend personeel’, zegt hij. ‘Dat blijft een aandachtspunt en onze leden geven dat ook aan. Wel hebben we met de werkgevers afgesproken dat we komende periode verder over de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden gaan praten. Daar gaan we ons de komende cao dan ook vol voor inzetten.’

Niet-leden ook een stem

Niet alleen de leden mochten stemmen, ook niet-leden waren in de gelegenheid hun stem uit te brengen. Hoewel die in formele zin niet meetelden, vormden ze wel een mooie indicatie. Ook niet-leden konden zich in grote meerderheid vinden in het eindbod. ‘We hebben ze uitgebreid de mogelijkheid gegeven mee te praten en mee te stemmen’, zegt Lokhorst. ‘Het is belangrijk dat zij zich nu ook gaan organiseren om mee te praten en te beslissen over de koers vanaf 2025. De cao heeft per slot van rekening maar een looptijd van een jaar.’

Onder de cao Bouw en Infra vallen ongeveer 115.000 medewerkers.