CNV donderdag in actie in Rotterdam voor behoud RVU

‘Voorkom dat mensen moeten doorwerken tot ze erbij neervallen’

CNV voerde donderdag 18 april actie op een grote bouwplaats in Rotterdam voor behoud van de landelijke RVU-regeling. Vakbonden willen de regeling verlengen en verbeteren, maar gesprekken hierover liggen stil. ‘Het is voor ons volstrekt onacceptabel dat mensen zouden moeten doorwerken tot ze erbij neervallen’, zegt Jelmer Hoogland van CNV. ‘We roepen werkgevers en kabinet dan ook op zo mogelijk snel tot een structurele regeling voor zwaar werk te komen.’

Wie: Bouwvakkers Rotterdam en omstreken
Wat: Lunch-actie met frietkar, toespraak Jelmer Hoogland
Waar: Bouwterrein J.A. Lebbinklaan / Ingenieur P. Kosterlaan (1ste oprit Ingenieur P. Kosterlaan)
Wanneer: Donderdag 18 april, van 13.00 uur tot 14.00 uur
Waarom: Behoud en verbetering landelijke RVU-regeling

Signaal afgeven

‘In de bouw is de zwaarwerkregeling een belangrijke afspraak’, zegt Hoogland. ‘In de cao is onlangs afgesproken dat de regeling met vijf jaar verlengd wordt, mits de fiscaal gunstige voorwaarden vanuit de overheid gehandhaafd blijven. Maar dat laatste staat nu flink ter discussie. Daarom willen wij samen met de mensen in de bouw een signaal afgeven aan politiek en werkgevers dat deze regeling moet blijven en verbeterd moet worden.’

Petitie

Dat signaal kan iedereen die werkt op bouwplaats, in de timmerfabriek, als uitvoerder of in een ander zwaar beroep ook individueel al afgeven. Door de petitie van CNV te ondertekenen, laten ze zien dat het belang van een goede RVU-regeling groot is voor ze. ‘Wij vinden dat iedereen in staat gesteld moet worden zelf ervoor te kiezen eerder te stoppen. Dat betekent ook dat dat die keuze eerlijk moet zijn en er niet allerlei voorwaarden aan verbonden moeten zijn’, zegt CNV-actiecoördinator Micky van Loon.

Twee voorwaarden

Zo zijn er wat CNV betreft straks nog maar twee voorwaarden om gebruik te mogen maken van de RVU: of je wel of geen zwaar werk doet en of je aan de voorwaarden voor vervroegd uittreden voldoet. Bovendien moet het vrijwillige karakter om aan de regeling deel te nemen bij de medewerker komen te liggen en niet bij de werkgever. Daarnaast wil CNV dat de hoogte van het RVU-bedrag dat fiscaal wordt gefaciliteerd omhoog gaat.

Actie tijdens de schaft

Aan de actie in Rotterdam deden in ieder geval medewerkers van 3 verschillende bouwplaatsen en 3 bouwbedrijven mee. Het ging om een actie tijdens de schaft (CNV verzorgde de lunch), het was dus geen werkonderbreking. Sterker, ook de bouwwerkgevers waren uitgenodigd deel te nemen. Vakbondsbestuurder Jelmer Hoogland sprak de actievoerders toe.

Als het aan CNV ligt blijft het overigens niet bij deze actie in Rotterdam. Het plan is om ook in andere steden vergelijkbare acties te organiseren onder het motto: CNV maakt zich sterk voor zwaar werk.